10 SEO-mythes ontkracht

7 min.

Online vind je een heleboel informatie terug over SEO best practices. Maar is elke bewering waar? Welke statements dien je met een korreltje zout te nemen en welke kan je helemaal overboord gooien? We zetten even de belangrijkste 10 SEO mythes op een rijtje.

Mythe #1: SEO is een one time job

We starten meteen met de ‘populairste’ mythe die je wellicht vaker gehoord hebt: helaas, het is toch écht geen eenmalige job. Ondanks je met eerste SEO-inspanningen best mooie resultaten kunt behalen, zorgen blijvende inspanningen voor een sterke en duurzame groei.

Waarom is dit zo? Er zijn hier enkele redenen voor:

  • Eerst en vooral blijft Google altijd onderhevig aan veranderingen. De Google van vandaag is alles behalve de Google van 10 jaar terug. Algoritmes gaan mee met hun tijd en zorgen ervoor dat je als gebruiker steeds het relevantste resultaat voorgeschoteld krijgt.
  • Je concurrenten zitten niet stil! Zij streven ook naar de beste positie in de SERP.
  • Zoals the Bee Gees het zo mooi zingen, is het ook voor Google belangrijk dat een website levendig blijft. Enkele pagina’s toevoegen en nadien jarenlang (of zelfs maandenlang) niks meer wijzigen aan je website, zal het signaal aan Google geven dat je website weinig tot niet actief is en dus misschien niet langer relevant is.

Deze boodschap wil je overigens ook niet meegeven aan jouw eindklanten. 

Mythe #2: hoe meer content, hoe beter!

Ja en neen :-)

Het is belangrijk om bij deze mythe een bepaalde nuance toe te voegen: hoe meer relevante én kwalitatieve content, hoe beter.

Wees als aanbieder van producten of services relevant voor je volledige doelgroep, ook als deze nog niet in het stadium zijn waarin ze wensen aan te kopen, maar slechts in de oriënterende fase zitten. Zo laat je je eigen expertise gelden en bouw je aan het vertrouwen van je potentiële klant in jouw merk.

Het geeft trouwens een meerwaarde om elk jaar met een kritische pet door jouw content te scrollen en na te gaan hoe jouw beschikbare content gescoord heeft. Hoe scoren je belangrijkste landingspagina’s? Landen je (potentiële) klanten wel op deze pagina's? Misschien hebben deze nood aan een opfrisbeurt of dienen ze verder aangevuld te worden. Of zijn er bepaalde blogposts of videos die het afgelopen jaar weinig tot geen views hebben? In de prullenmand ermee en maak ruimte voor goede content.

Je leest het goed: door irrelevante content te verwijderen, en dus je content goed te onderhouden, zal je organische zichtbaarheid in zoekmachines verbeteren.

Mythe #3: SEO is dood

Een uitspraak die vele marketeers (waaronder wijzelf) doet mopperen.

Uiteraard is SEO niet dood. Integendeel, het evolueert in sneltempo! Zoekmachines zoals Google krijgen een steeds menselijker gelaat. Denk maar aan voice search: maar liefst 27% van de globale bevolking maakt ondertussen volop gebruik van deze feature.

Ook als we de zoektermen onder de loep nemen zien we een verschuiving. Gebruikers maken steeds meer gebruik van long tail keywords, waarin ze een effectieve vraag stellen aan Google in plaats van het invoegen van één zoekwoord.

We kunnen dus stellen dat SEO alles behalve dood is, maar net volop evolueert.

social media voor seo

Mythe #4: social media heeft niks te maken met SEO

Ondanks social media en SEO twee verschillende takken zijn in het digitale marketingverhaal, hebben ze veel met elkaar te maken. Om nog even kort het heheuhen (zoals we hier in West-Vlaanderen zeggen) op te frissen, bestaat SEO uit drie takken: content, technische SEO en autoriteit. Door slim gebruik te maken van social media, kan je twee van deze drie takken stevig ondersteunen.

Content

Ondanks social media een leuk platform is om verjaardagen, kiekjes achter de schermen,... te delen, kan je social media kanalen slim inzetten om je eigen content te promoten. Een interessante blogpost of whitepaper die je wilt delen met je doelgroep kan je prima promoten via social media (al dan niet betalend). Maak hierbij ook slim gebruik van video (YouTube): een video houdt bezoekers langer op de website en wordt zo gezien als een kwalitatieve bezoeker die tijd spendeert op jouw pagina’s. Daar houdt Google rekening mee!

Autoriteit

Wist je dat backlinks naar jouw website vanuit Facebook en Twitter gezien worden als volwaardige backlinks? Bouw verder aan je domein autoriteit om je organische zichtbaarheid te verhogen.

Mythe #5: content schrijf je voor zoekmachines

Hier is de nuance op de juiste plaats leggen opnieuw van belang. Content schrijf je steevast voor je doelgroep. Zoekmachines zijn slechts een tool om je content vindbaar te maken voor je doelgroep.

Bij het schrijven van je content dien je steeds relevantie en kwaliteit voorop te zetten: laat het keyword stuffing en ellenlange teksten dus maar achterwege, en breng de vragen en noden van je doelgroep in kaart om telkens het juiste antwoord te voorzien.

Mythe #6: kies altijd voor het zoekwoord met het hoogste zoekvolume

Over keywords gesproken: natuurlijk kan je bij het schrijven van je content rekening houden met de zoekwoorden die het hoogste zoekvolume hebben maar hou ook rekening met de zoekopdrachten waar minder volume op zit.

Zoekwoorden waar een (erg) hoog volume op zit, zijn erg populair waardoor concurrenten hier uiteraard ook op willen inzetten. Zoekwoorden met een lager zoekvolume, zijn minder populair waardoor je eigen kansen om beter te scoren hoger liggen! Vergeet daarom deze type zoekwoorden zeker niet mee te nemen bij het uitwerken van je content.

Denk er ook aan dat je geschreven content zo natuurlijk mogelijk moet geschreven worden: alsof je het je klanten mondeling zou uitleggen.

Mythe #7: Google is voor iedere gebruiker hetzelfde

Zoals omschreven in punt 3, SEO is dood, is Google in de afgelopen jaren stevig geëvolueerd (en nog steeds aan het evolueren) en zien we dus dat Google een menselijker gelaat krijgt. 

Dit houdt in dat er, naast de rankingfactoren op je eigen website waar je rechtstreeks invloed op hebt, ook nog rankingfactoren bij de gebruiker aanwezig zijn, zoals:

  • de locatie van de gebruiker: zoekmachines zoals Google opteren ervoor om steeds lokale zoekresultaten voor te schotelen (vb. dichtsbijzijnde restaurant).
  • de zoekintentie: Google is een zeer slimme zoekmachine en heeft al snel door waar je als gebruiker naar op zoek bent.
  • de click through rate: wanneer gebruikers doorklikken op een website, geven ze als het ware een upvote voor de website waar ze op klikken. Hoe hoger de click through rate (CTR), hoe meer Google geneigd is deze website (of landingspagina) mee te nemen in de zoekresultaten bij gelijkaardige zoekopdrachten.
10 mythes SEO
Mythe #8: Een garantie op de eerste plaats in Google

Geen enkel bedrijf noch marketeer kan een eerste plaats in de Google zoekresultaten garanderen. Google heeft een heleboel aan rankingfactoren waar hij rekening mee houdt vooraleer hij een website rankt.

Google geeft hier zelf enkele guidelines mee, maar écht garanderen dat je met je website hoe dan ook op nummer één komt, is onbestaand. Er zijn enkele zaken die je niet in de hand hebt, zoals concurrenten, algoritmes, trends in zoekopdrachten,....

Laat je dus niet vangen.

Mythe #9: Afbeeldingen hoeven niet SEO geoptimaliseerd te worden

Image search wordt maar al te vaak ondergewaardeerd en krijgt de laagste prioriteit als het gaat over SEO optimalisatie. Nochtans is het ook een belangrijke speler als het gaat over het bereiken van je klanten.

Stel dat je een autoverkoper bent met verschillende merken en modellen in je assortiment. Jouw toekomstige kopers schuimen maar al te graag even de afbeeldingen sectie af om weg te dromen bij die mooie plaatjes. Wanneer ze de knoop doorhakken en besluiten om de volgende stap te nemen, klikken ze door op hun favoriete model (en dus afbeelding) en komen ze terecht op jouw website.

image search

Mythe #10: Eerst de website, dan SEO

Als kers op de taart willen we je meegeven dat het belangrijk is na te denken over SEO vooraleer je van start gaat met een nieuwe website.

  • Welke domeinnaam kies je?
  • Is het mogelijk om een belangrijk zoekwoord in je domeinnaam te verwerken?
  • Welke landextensie neem je?
  • Welke type pagina’s dien je te voorzien?
  • Welke URL-structuur kies je?

Kortom: een heleboel zaken om mee te nemen en om over na te denken vooraleer je je nieuwe website bouwt.

make it fly - Astrid Vierstraete

"Nood aan advies bij het uitdenken van jouw SEO-strategie? Dan ben je bij ons aan het juiste adres!"

Astrid Vierstraete
Digital marketeer
en fervent SEO-lover

"Benieuwd hoe jouw website naar het volgende SEO-level getild kan worden?"