3 visuele trends voor 2016

9 min.

Benieuwd naar enkele visuele trends voor 2016? Bekijk hieronder 3 trends die u zal terugvinden in de reclamewereld.

Visuele trends

Op 9 december 2015 volgden onze designers een webinar waarin de visuele trends voor komend jaar werden gepresenteerd door Visual Trends Director Pamela Grossman. Als hoofd van het Creative Researqch team bij Getty Images bestudeert Grossman de trends in het gebruik van beeldmateriaal in zowel on- en offline toepassingen en gebruikt hierbij een zelf-ontwikkelde methode om deze trends te voorspellen om zo het aanbod van gettyimages.com bij te sturen. Daarnaast geeft Grossman regelmatig lezingen op internationaal niveau en adviseert ze meerdere Fortune 500 bedrijven.

De webinar bestond uit diverse thema’s en per thema werd uitleg gegeven aan de hand van duidelijke (en vaak herkenbare) voorbeelden uit de reclamewereld. Aansluitend toonde Grossman enkele nieuwe beelden uit het Getty Images databank die hier op inspelen. Hieronder overlopen we de meest relevante/interessante.

1. De outsider / rebel

Het idee is dat er meer en meer tegen de draad wordt ingegaan door individuen, groepen en nu volgen ook grotere bedrijven de trend. “To rebel against (your own) traditions” was Grossman’s beknopte omschrijving. Het werd ons al snel duidelijk dat dit thema in twee te delen valt:

Fotografie

Hier ligt de nadruk vooral op ongewone, niet-traditionele modellen die juist door “imperfectie” meer opvallen, of een andere schoonheid creëren. Denk hierbij aan een model dat een beugel draagt, veel of niet onderhouden gezichtshaar, enz.

Cinematografie

Hier wordt ingespeeld op de outsider die in de spotlight staat of rolmodel wordt. Denk hierbij aan karakters uit The Hunger Games Mockingjay, David & Goliath, Twin Peaks, enz.

Kernwoorden die dit thema omschrijven: rebels, anti-held, niet-conform, niet-traditioneel, vreemd, activist, opvallend, gewaagd.

 

Outsider

2. ‘Messthetics’

U moogt uw handen vies maken. Iets hoeft niet perfect te zijn om ervan te kunnen genieten. Zo zien we bijvoorbeeld dat de voedselindustrie evolueert naar dit concept. De perfect opgemaakte borden zijn passé en het draait nu om de essentie van de ingrediënten. Chef Jamie Oliver stond al gekend om zijn nonchalance in de keuken maar in 2016 zal dit fenomeen ook bij andere topchefs te zien zijn.

In de mode ontstaan er macro-trends zoals glitterbaarden en andere versieringen hiervan, zichtbaar okselhaar bij vrouwen (nu óók met glitter), imperfecte make-up, enz.

In cinematografie kunt u denken aan de intro van Dexter. Met close-up shots van een dagelijkse routine die dubbelzinnig en soms zelfs onsmakelijk zijn om te zien.
De nieuwe videoclip van Björk genaamd “Mouth Mantra” balanceert op het randje van kunstzinnig en smerig maar blijft integrerend.

Wij vinden persoonlijk dat messthetics heel goed werkt in de reclamewereld. De campagnes van Hornbach en This Girl Can spreken de alledaagse mens aan en brengen een realistische boodschap met zich mee.

Kernwoorden die dit thema omschrijven: rommelig, slordig, vies, geleefd, wanorde, imperfectie, essentie, nonchalance.

Messthetics

3. Silence vs. noise

Silence vs. noise biedt het tegenovergestelde van de ‘Messthetics’ trend. Het concept draait om rust voor het oog, veel witruimte en vaak een ongewone indeling. Het wordt beschouwd als een heel design-vriendelijke trend omdat designers alle ruimte hebben om met typografie te spelen zonder dat de focus op het onderwerp verloren gaat. Daarom zijn deze beelden ideaal voor gebruik op mobile of als hero afbeeldingen op een website. Ook in print is dit een geliefde design methode. Zo zijn wij grote fan van de klassieke Volkswagen campagne posters.

Kernwoorden die dit thema omschrijven: contrast, rustig, focus, witruimte, orde.

Silence vs. noise