5 digitale marketing trends voor 2019

7 min.

2019, de start van een nieuw jaar vol mogelijkheden. Ook het ideale moment om naar de toekomst te kijken. Waar kan je anno 2019 in online marketingland niet meer omheen? We lijsten de 5 - volgens ons - belangrijkste trends voor je op. 

digitale marketingtrends moodboard
1. Voice search en smart speakers

We schreven er net nog maar over: voice search wordt enkel maar beter én belangrijker. De opkomst van digitale assistenten is de voornaamste reden dat het aantal spraakgestuurde zoekopdrachten zo enorm in de lift zit. Siri van Apple, Alexa van Amazon, Cortana van Microsoft en de Google Assistant van (uiteraard) Google zijn wellicht de bekendste. 

Smart speakers komen steeds meer voor in onze huiskamers en spraakgestuurde assistenten worden steeds slimmer. Volgens ComScore zal de helft van alle zoekopdrachten tegen 2020 spraakgestuurd zijn. De voordelen ervan zijn bekend: het gaat snel, handsfree, je kan multitasken én het is hip. Maar het is ook anders. Spraakgestuurde zoekopdrachten verschillen van getypte zoekopdrachten: ze zijn langer, lokaler en bevatten vaak zelfs volledige zinnen. Daarnaast heeft voice search als gevolg dat een hoge ranking nóg belangrijker wordt aangezien spraakgestuurde assistenten vaak maar één antwoord op een vraag geven in plaats van een lijst met mogelijkheden. En vaak komt dat antwoord van de eerste bieder: diegene die de eerste positie in Google of een andere zoekmachine bekleedt. 

Bedenk wat voice search voor jouw business kan betekenen en zorg dat je ook SEO-gewijs voorbereid bent. Toevallig schreven we hier onlangs een handig artikel over! 

2. Artificial intelligence

Artificial intelligence is al langer een hot topic in marketing. Iedereen praat erover, maar hoeveel mensen begrijpen het echt? AI moet je zien als een hoop computers die zaken vliegensvlug kunnen analyseren, veel sneller dan mensen dit zouden kunnen. In tegenstelling tot biologische intelligentie gaat het om kunstmatige intelligentie, gedemonstreerd door machines. Vandaar de alternatieve term “machine learning”. 

Machines leren het gedrag van mensen te kopiëren, logisch te redeneren, taal te begrijpen en te leren uit fouten. AI wordt vaak gebruikt voor data-analyse. AI’s doorzoeken databases en bieden inzicht in de gedragspatronen van je klanten. Ze zijn in staat om sociale media-gesprekken te scannen, productaanbevelingen te doen, relevante doelgroepen voor te stellen en zelfs te communiceren met consumenten (zie volgende trend). Ook in de online advertentiewereld heeft AI zijn intrede gedaan door middel van geautomatiseerde biedstrategieën, dynamische advertenties, … om je campagnes te optimaliseren. 

Artificial intelligence wordt huidig door vrij weinig marketeers effectief gebruikt, maar daar zal in de komende jaren alleen maar verandering in komen. 

3. Chatbots

De meest geïmplementeerde vorm van AI zijn chatbots. Deze op AI-gebaseerde technologie maakt gebruik van instant messaging om in real-time, dag en nacht te chatten met je klanten of websitebezoekers. Chatbots zijn sneller dan mensen in het geven van data-gerelateerde antwoorden en het voltooien van verzoeken. Hoewel volledig geautomatiseerde chatbots het persoonlijke klantcontact nooit volledig zullen kunnen vervangen, verwachten we dat chatbots steeds slimmer worden en vaker als eerste communicatiekanaal gekozen worden om een bedrijf te contacteren. Volgens Juniper zullen chatbots verantwoordelijk zijn voor een kostenbesparing van meer dan $8 miljard per jaar tegen 2022. 

Chatbots kunnen worden geïntegreerd met een website, applicatie of social-mediaplatform. Veel klanten geven de voorkeur aan interactie met chatbots omdat ze snel antwoorden, humor hebben, je volledige koopgeschiedenis kennen en daarbij nooit hun geduld verliezen. Merken kiezen voor chatbots omdat ze de klantenservice verbeteren zonder de budgetten onder druk te zetten. Tot slot verzamelen ze ook gebruikersinformatie die gebruikt kan worden om marketingstrategieën bij te sturen. 

Chatbots zullen ongetwijfeld een belangrijk onderdeel van digitale markering uitmaken in 2019. Bij het beslissen of je al dan niet in zo’n virtuele entiteit investeert, moet je goed uitmaken voor welk doeleinde je deze wilt gebruiken. Daarna kun je je richten op de technologie die het meest zinvol is voor dat doel. 

4. Video marketing

Er wordt alsmaar meer video op het internet bekeken, daarom wordt het in 2019 nog belangrijker om video op te nemen in je digitale marketingstrategie. Cisco voorspelt dat 80% van het internetverkeer tegen 2021 uit video bestaat. Videos are king and here to stay. Volgende cijfers bevestigen de alsmaar toenemende populariteit van het medium (bron):

  • 87% van de bedrijven gebruikt video als marketingtool (ten opzichte van 63% in 2017 en 81% in 2018).
  • 99% van de bedrijven die huidig aan video marketing doen, zeggen dit te zullen blijven doen in het komende jaar en 88% geeft aan meer budget vrij te maken voor video in 2019.
  • De gemiddelde consument bekijkt meer dan 1,5 uur video-inhoud per dag, met zo’n 15% die zelfs meer dan 3 uur kijkt.
  • 79% van de mensen zegt dat de video van een merk hen heeft overtuigd om een product te kopen of software te downloaden.
  • 87% van de mensen zou graag meer branded video’s zien in 2019.
     

Youtube blijft het populairste kanaal bij uitstek maar ook Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Snapchat, webinars, … bieden heel wat mogelijkheden. Je kan kiezen voor livestreaming, interactieve video, 360° video of zelfs virtual reality. Klinkt dit allemaal wat overweldigend? Dan zijn er natuurlijk heel wat externe creatieve bureaus die je hierbij kunnen helpen. 

Video’s zijn zowel geschikt voor advertenties als organische content. Ze bevorderen het begrip van de consument, verhogen verkoop en verkeer, verminderen ondersteuningsvragen en kunnen zelfs fungeren als doorslaggevende factor bij een aankoop. Daarbij hoeven video’s niet altijd veel te kosten, terwijl ze toch meer conversies opleveren dan een platte afbeelding. Bovendien toont Google video’s nu ook in de SERPs, wat wijst op het stijgende belang van video SEO.

5. Sociale media dominantie

Het groeiend belang van video marketing valt niet los te zien van de alom aanwezige  sociale media. Er zijn huidig 3.196 miljard actieve social mediagebruikers, wat zich vertaalt in 42% van de bevolking. Met zo’n cijfers kan het belang ervan niet genegeerd worden.

Sociale media zijn zodanig ingebed in ons dagelijkse leven dat het niet meer volstaat voor bedrijven om actief te zijn op slechts één kanaal. Je gebruikers op Facebook verschillen van die van Instagram en je leads op Youtube zijn niet dezelfde als de bezoekers die de content op je website lezen.

Met de toenemende videoconsumptie kwam ook de populariteit van social media “stories”. Eerst was er Snapchat, dan Instagram en Facebook en tegenwoordig heeft bijna elk platform een variant op de vluchtige updates in het leven geroepen. Een groot voordeel aan de “stories” is dat je live kan gaan. Probeer je te verplaatsen in het hoofd van de klant. Wat zou jij graag willen zien van van je bedrijf? Behind the scenes, productdemonstraties, Q&A’s, employee interviews, noem maar op. Houd je video’s kort, boeiend en creëer een leuke ervaring voor de kijker. Live video’s en stories zijn een uitgelezen kans om FOMO (fear of missing out) te creëren.

De key in 2019 is om je content te herwerken naargelang de verschillende relevante platformen. Als je nog niet veel hebt nagedacht over jouw marketingstrategie voor sociale media, is nu het juiste moment.

Besluit

Los van deze 5 zijn er uiteraard nog een hoop andere trends die zich verder zullen ontwikkelen in 2019. Denk maar aan blockchain, programmatic advertising, influencer marketing, … Maar onthoud ook: trends komen en gaan, maar zullen nooit goede marketing kunnen vervangen. Bouw een sterk merk, vertel een geweldig verhaal en biedt authentieke content. Een eerlijke en klantgerichte aanpak blijft nog steeds het relevantst.