Adverteren op Instagram

8 min.

Het is nu mogelijk om te adverteren op Instagram in België. Wilt u meer te weten komen over advertenties op Instagram? Scrol dan naar beneden.

Instagramadvertenties in België

Gisteren werd officieel de eerste Instagramadvertentie gelanceerd in België. We wachten er al een tijdje op maar sinds gisteren kunt u nu officieel advertenties plaatsen op Instagram in België. Het wordt duidelijk wat Facebook in gedachten had wanneer ze in 2012 Instagram overnamen voor 1 miljard dollar. Bij veel sociale netwerken ligt de focus eerst bij het vergroten van het aantal gebruikers voor de implementatie van een advertentiesysteem en ook hier is dit het geval.

Instagram bestaat ondertussen 5 jaar en is sindsdien exponentieel gegroeid en de toekomst is zeker en vast rooskleurig. De populariteit van het sociaal netwerk zal de komende jaren blijven toenemen.

A.d.h.v. onderstaande cijfers ziet u wat Instagram op 5 jaar tijd heeft bereikt:

  • 400 miljoen actieve maandelijkse gebruikers
  • 75% van de maandelijkse gebruikers komt niet uit de VS
  • +40 miljard foto’s zijn er al gedeeld
  • 3,5 miljard likes per dag
  • 80 miljoen foto’s per dag
Verschillende advertentiemogelijkheden Instagram

U heeft de keuze uit 3 verschillende formaten voor uw Instagramadvertenties. Hieronder vindt u een overzicht met telkens een voorbeeld bij.

1. Foto-advertentie

Fotoadvertenties op Instagram zijn de meest basic social media advertenties die u kan hebben. Het concept is heel simpel. Er wordt een foto geplaatst zoals Instagram dat altijd doet met het enige verschil dat er rechts bovenaan “gesponsord” wordt weergegeven. Daarbovenop kunt u ook een call-to-action toevoegen waarbij u kan linken naar eender welke pagina.

2. Video-advertentie

Het principe van een video-advertentie op Instagram is gelijk met dat van een foto-advertentie. Het grote verschil is, zoals de naam al aangeeft, er een video wordt gebruikt in plaats van een foto. Deze video mag maximaal 30 seconden duren. Hoewel de advertenties sinds gisteren pas beschikbaar zijn, heeft Qmusic hier al een creatieve draai aan gegeven:

Het filmpje kunt u niet bekijken omdat dit een screenshot is maar leggen de 2 presentatoren van Qmusic dus uit dat u de advertentieruimte op Instagram kunt gebruiken om uw event of eender wat in de kijker te zetten. Ze vragen om zelf een filmpje te maken i.v.m. wat u wilt promoten en om deze te plaatsen met de hashtag #YouMakeUsQ. Deze actie is perfect om de veranderingen die Qmusic vorige maand onderging te integreren bij hun luisteraars.

3. Carrousel advertenties

Carrousel advertenties kunt u vergelijken met die van op Facebook. Net zoals bij een foto-advertentie krijgt u een foto te zien met bij horende call-to-action. Deze keer kunt u naar rechts swipen zodat u nog 3 andere foto’s te zien krijgt. De ideale optie als u a.d.h.v. foto’s een verhaal wil vertellen. Hiernaast vindt u een leuk voorbeeld van Tesco.

Doelgroep van instagram

Aangezien er geen recente Belgische demografische gegevens te vinden zijn, kijken we even naar de gegevens van onze Noorderburen. De onderneming Newcomb heeft het social media gebruik in Nederland onderzocht. We merken duidelijk op dat vooral de jongere doelgroepen aanwezig zijn op Instagram. Als u een product verkoopt of dienst verleent voor bejaarden, dan is Instagram niet het netwerk waar u op wil adverteren.

Carrousel advertenties