De hele wereld in de ban van OpenAI

2 min.

Het gebruik van Artificial Intelligence is al jaren in opmars. Zelfrijdende auto’s, de spraakassistent van je smartphone, Google, we gebruiken het dagelijks. En de populariteit neemt alleen maar toe. De nieuwste hype in de wereld van AI: chatGPT. In een kwestie van seconden laat je je chatpartner een antwoord fabriceren op (bijna) elke vraag. Het platform behaalde 1 miljoen gebruikers binnen een week na de lancering. Maar wat is de impact op de digitale wereld? 

AI’s grip op het internet

In de digitale wereld heeft AI vandaag een grote invloed op de manier waarop we content maken, code voor websites schrijven, visuals genereren,... Chatbots zoals ChatGPT kunnen heel wat dingen waarvan we jaren geleden dachten dat enkel de mens dat kon. Omdat het voor AI zo makkelijk is om grote hoeveelheden data te analyseren en repetitief taken uit te voeren, kunnen wij ons nu focussen op andere taken. 

Wat met het gebruik van persoonlijke informatie, plagiaat en credits? Die tools halen natuurlijk wel ergens hun kennis vandaan. Denk aan DALL-E, een andere tool van Open AI. DALL-E genereert specifieke illustraties op jouw vraag. Daarvoor gebruikt de tool elementen uit een database van visuals, kunst, enzovoort. Wat zou Claude Monet ervan vinden als jouw portret in zijn exacte stijl op het internet rondging, zonder correcte credits? 

Het is voor ons als samenleving belangrijk dat we AI gebruiken op een verantwoorde manier. De Europese Commissie stelde hiervoor de ‘AI Act’ op. Die Europese wetgeving voor kunstmatige intelligentie ziet toe op het reguleren van AI toepassingen. Zo verdeelt de wet die toepassingen in drie categorieën, op basis van hun risico. Toepassingen die een onaanvaardbaar risico vormen zijn verboden. Toepassingen die een hoog risico vormen zijn onderworpen aan een specifieke wetgeving. En toepassingen die geen risico vormen, blijven grotendeels ongereguleerd. 

Bye writer’s block, hello AI!

Zeg maar dag tegen die writer’s block! Dankzij tools zoals ChatGPT krijg je binnen enkele seconden een sterke aanzet voor je content en copy. Het bespaart je een hele hoop research, en geeft je een pak inspiratie. Maar wie in detail gaat kijken merkt meteen op dat er aan teksten, gemaakt door AI, nog wel wat werk is. 

Allereerst mist die tekst een menselijke touch. Daarom is het belangrijk om niet zomaar eender welke tekst van je chatbot over te nemen. Daarnaast maakt zo’n chatbot vandaag nog heel wat fouten. Niet alleen grammaticaal, maar ook op inhoudelijk vlak blijken sommige elementen niet te kloppen. Voor zo’n robot is het moeilijk om bepaalde nuances in een tekst of taal te begrijpen. 

De mening van Google

Jaren geleden startte Google een samenwerking met Jigsaw, een bedrijf gespecialiseerd in beveiliging en technologie. Het doel? Nieuwe manieren ontwikkelen om AI generated content op te sporen. Google kan dus heus wel identificeren welke content geschreven wordt door AI. Dat merkt de zoekmachine bijvoorbeeld door een volgorde of opvolging van bepaalde woorden. Websites of content die niet in lijn liggen met hun richtlijnen zouden uit de zoekresultaten gehaald worden. Al is het maar een kwestie van tijd vooraleer ook dit niet meer te achterhalen is. Tools worden steeds slimmer aan een ongeziene snelheid. 

Wat met onze jobs?

We leven al heel lang met AI. Sommige machines en producten kunnen niet meer zonder. Maar die toenemende populariteit en afhankelijkheid zorgt wel voor wat vragen. Hoe zit het met bepaalde jobs? Ga je als web developer of digital creative best op zoek naar een carrière switch? 

Heel wat vragen, maar ook een duidelijk antwoord. Artificial Intelligence is fantastisch om bepaalde taken over te nemen of eenvoudiger te maken. Zo kunnen onze developers tegenwoordig beroep doen op AI om hun code te valideren of suggesties te doen voor slimme aanvullingen. Jobs afnemen doet het dus zeker niet. Het zorgt er alleen voor dat wij ons kunnen focussen op andere taken. 

Disclaimer: deze blog werd wel degelijk door mensen geschreven!

Astrid Vierstraete

AI is een toppertje om content te schrijven: say goodbye to writer’s block!

Astrid Vierstraete
Digital marketeer

Benieuwd wat AI voor jouw onderneming kan betekenen?