Digitale marketingtrends voor 2022

7 min

We laten alweer een jaartje achter ons, eentje voor in de geschiedenisboeken. Een goed moment om te kijken wat de komende bladzijde in het boek te bieden heeft. Van privacy en multichannel marketing tot mobile responsiveness en artificial intelligence. We leggen alle digitale trends van 2022 hieronder op de toonbank. Ready for the next chapter? Let’s go!

 

1. Privacy

Privacy, al een tijdje een hot topic. Vraag dat maar aan onze vriend Zuckerberg. Deze trend gaat zeker niet liggen. Integendeel, privacy staat met stip op de agenda van elke beleidsmaker. Een goede strategie op poten zetten die gebruikersgegevens beschermt en respecteert, zonder effectiviteit van marketingacties te verliezen; dat gaat in 2022 een grote uitdaging worden. Meer concreet zal het belangrijk worden dat gebruikers meer controle krijgen over hun data. Als bedrijf is het dus essentieel om altijd eerlijk en transparant te communiceren over het verzamelen en gebruiken van data.

De recente Google Analytics 4 update is hierbij een goede stap naar een effectieve meetmethode. Het is Google Analytics’ grootste update sinds de introductie in 2005. De belangrijkste puntjes? Slimmere machine learning, cross-platform gebruikersinzichten en meer controle over je data. Zo voldoe je aan alle huidige, en waarschijnlijk toekomstige, ontwikkelingen rond cookies. Val je volledig uit de lucht van deze update? Geen paniek, onze Google Analytics enthusiast Frauke vertelt er je alles over in deze blog
 

I don’t think any one channel will capture it all for any brand. It just doesn’t happen anymore.

HEATHER OLDANI, HEAD OF US COMMUNICATIONS BIJ MCDONALD’S
2. Multichannel marketing

Hedendaagse marketing is niet meer te vergelijken met tien jaar geleden. Je kan je doelgroep niet meer bereiken met één medium, ze zit overal verspreid. Multichannel marketing wordt daarom de norm in 2022. Simpel gezegd is multichannel marketing een strategie waarbij je inzet op meerdere communicatiekanalen om zo meer potentiële klanten te kunnen targeten. Dit kunnen losse acties voor een specifiek medium zijn, alsook een samenhangende aanpak over de verschillende kanalen heen. Als bedrijf kan je simpelweg niet langer enkel inzetten op Google Ads of enkel op mailings. Je moet aanwezig zijn op alle platformen waar je doelpubliek te vinden is. Kijk daarom welke kanalen interessant zijn voor je doelpubliek: misschien zijn nieuwere platformen als TikTok de place to be? Denk maar aan de virale video’s van bedrijven als RyanAir en Red Bull. Stel daarom de ideale mix van verschillende kanalen samen om zoveel mogelijk mensen binnen je doelgroep te bereiken.

Let wel op: hou steeds het totaalplaatje in het achterhoofd. De verschillende kanalen werken samen om een conversie te behalen. Een kanaal als TikTok of YouTube lijkt misschien een kostenpost vergeleken met gerichte Facebook advertenties. Zulke video’s leiden vaak niet rechtstreeks tot een conversie, maar dragen wel degelijk hun steentje bij aan een conversie. Er zijn namelijk gemiddeld acht touchpoints met een bedrijf nodig alvorens iemand overgaat tot een aankoop

De make it fly multichannel marketing mix? Social media (Facebook, Instagram, Linkedin en Twitter), Google Ads, website (blogs en cases) en nieuwsbrieven. Heb jij hulp nodig met de jouwe? Stuur een postduif of geef ons een seintje!

3. Duurzaamheid

Geen verrassing, maar duurzaam ondernemen blijft net als in 2021 cruciaal. Je kan er simpelweg niet meer omheen als bedrijf. Jongeren die wekelijks op straat komen, Greta Thunberg die het vuur aan de schenen legt van internationale politiekers, de Europese Commissie die de Green Deal uitrolt, ….

Mensen verwachten nu meer dan ooit dat bedrijven, en zeker grote merken, het voortouw nemen om ons dagelijks leven duurzamer te maken. Net als de voorbije jaren zal het dus ook in 2022 belangrijk zijn om je ecologische voetafdruk zo klein mogelijk te houden als bedrijf. Meer zelfs, duurzame oplossingen zullen de norm worden.

Al Gore, voormalig Amerikaans presidentskandidaat, schudde onze maatschappij in 2006 reeds een eerste keer wakker. Het kreeg veel lof en media aandacht, maar concrete veranderingen bleven uit. Dat is vandaag de dag anders. Coca-Cola introduceerde 100% recycleerbare PET-flessen, Google Maps geeft eco-friendly routes aan, Adidas maakt hun Stan Smith schoenen van gerecycleerd polyester en Apple’s operationele activiteiten zijn 100% koolstofneutraal.

Zulke drastische veranderingen, gebeuren niet na één nacht slapen. Duurzaam ondernemen is niet eenvoudig en heeft tijd nodig. Maar de stappen die je als bedrijf nu neemt, geven je marketingplan onmiddellijk een toegevoegde waarde voor je doelpubliek. Neem duurzaamheid dus zeker op in je marketingacties komend jaar.

Fun fact: Covid-19 was op ecologisch vlak een geluk bij een ongeluk. De watervervuiling in Venetië daalde drastisch, luchtkwaliteit verbeterde wereldwijd, koraalriffen floreerden, de biodiversiteit van planten en dieren steeg, … Feiten die ons als mens doen nadenken. Een duurzame manier van leven is de enige manier vooruit.

Artificial Intelligence
4. Artificial Intelligence

Wie AI zegt, denkt meteen aan zelf rijdende auto’s, robots en de ondergang van onze geliefkoosde planeet. Deze zaken klinken allemaal als toekomstmuziek. Nochtans is AI al sterk verweven in ons dagelijks leven. Je daily mixes op Spotify, aanbevolen series op Netflix of kortere autoritten met Waze. Stuk voor stuk mogelijk door artificial intelligence. Gebruik je je vingerafdruk om je smartphone te ontgrendelen? Of misschien je face-id? Bedank niet Steve Jobs, maar wel artificial intelligence.

Eerst en vooral, wat is artificial Intelligence eigenlijk? Artificial intelligence (AI) is de bekwaamheid van een computer om taken uit te voeren die worden geassocieerd met complexe menselijke karakteristieken. Meer concreet spreken we over menselijke eigenschappen zoals het vermogen om te redeneren, te leren van eerdere ervaringen en verbanden te ontdekken.

Ook in marketing komen meer en meer AI-tools boven water én worden reeds vele zaken geautomatiseerd aan de hand van AI. Copywriting, forecasting, trends ontdekken, marktonderzoek, targeting, gepersonaliseerde content en advertenties, … Dit is reeds allemaal mogelijk en zal zich enkel verder ontplooien in 2022.

Artificial Intelligence verbetert de effectiviteit van marketingprocessen. Zo verbetert Starbucks hun klantenservice met AI en betrad Ben&Jerry’s een nieuw marktsegment. Als bedrijf is het dus sterk aangeraden om AI te omarmen en te gebruiken als krachtig wapen voor je marketing. Een concreet voorbeeld? Gebruik de “slimme” biedstrategieën voor je Google Ads campagnes, gebaseerd op AI. Kies voor geautomatiseerde biedstrategieën zoals bijvoorbeeld conversies maximaliseren of target CPA i.p.v. handmatige CPC-biedingen.

Spraakgestuurde bots als support
5. Automatisatie van support

“Hey Siri, zet een timer voor 6 minuten.” Spraakgestuurde bots wonnen het afgelopen jaar enorm aan populariteit. Apple’s Siri, Amazon’s Alexa, Google Assistant, … Je hebt ongetwijfeld al eens een grappig filmpje zien passeren. Deze spraakgestuurde AI-bots zijn niet zozeer interessant voor bedrijfstoepassingen, maar chatbots wel. Ook zij veroveren het digitale landschap aan een sneltempo waar de Shanghaise Maglev Trein jaloers op is. Met reden:

  • Chatbots kunnen 80% van de standaard vragen beantwoorden.
  • Chatbots kunnen de operationele kosten met wel 30% verlagen.
  • Men schat dat er in 2021 vijf biljoen dollar is geïnvesteerd in chatbots.
  • Banksystemen zullen in 2022 tot 90% van de interacties met klanten automatiseren met behulp van chatbots.

Daarnaast kan je 24/7 support bieden, is het aantal simultane chats ongelimiteerd en is je bot vloeiend in alle talen, zelfs in Swahili. Een gesprek met een echt persoon blijft uiteraard ongeëvenaard, maar dat neemt niet weg dat een chatbot vele voordelen biedt voor een bedrijf. In 2022 zullen chatbots daarom verder als paddenstoelen uit de grond stampen. Overweeg het dus ook zeker voor jouw business.

6. Diversiteit en inclusiviteit

2021 was het jaar van bewustwording. De groei van de Black Lives Matter beweging, de introductie van voornaamwoorden (bijv. she/her), vrouwen die betoogden tegen verkrachting en mishandeling, de massa Afghaanse vluchtelingen na de coup van de Taliban, …. Als bedrijf is het nu dus belangrijker dan ooit om rekening te houden met diversiteit en inclusiviteit. Iedereen is gelijk, elke klant is evenwaardig. Zorg er dus voor dat je klant zich ook kan weerspiegelen in de waarden en marketingacties van je bedrijf. Ga daarom na wat de identiteit van je doelgroep is en zorg dat je campagnes representatief en toegankelijk zijn.

Een schoolvoorbeeld van hoe het niet moet: de Facebook advertentie van Dove enkele jaren geleden. In de advertentie is een een vrouw met een donkere huidskleur te zien. Na het gebruik van de Dove body lotion verandert ze in een andere vrouw met een witte huidskleur. Dove werd hierdoor meer dan terecht belaagd met negatieve commentaar, met een oproep op social media om Dove producten te boycotten als gevolg. De advertentie werd meteen verwijderd en verontschuldigingen werden gedeeld. Bottom line: denk als hedendaags bedrijf twee keer na of je marketingacties wel inclusief zijn.

7. Mobile first

Tijd voor een quizvraag. Bezoeken de meeste mensen een website via hun smartphone of via een desktop/laptop? Schreeuwde je net luidkeels en vastberaden smartphones? Proficiat, dan ben jij voor even de slimste make it fly’er ter wereld! Meer specifiek bestond 54,79% van het webverkeer in 2021 uit smartphones, 42.73% uit desktops en 2,48% uit tablets.

Niets nieuws, we spreken al enkele jaren over een “mobile first” strategie. Het valt wel op dat het verschil tussen mobiel en desktop steeds groter wordt. Ook in 2022 wordt verwacht dat deze gap aanzienlijk gaat toenemen. Het is als bedrijf dus cruciaal dat je website optimaal is ontworpen voor mobiele toestellen, “mobile responsiveness” genoemd.

Conclusie

De coronacrisis heeft ons het afgelopen jaar zonder pardon op de linkerrijstrook van de snelweg gegooid. Alles werd aan een versneld tempo gedigitaliseerd, omdat bedrijven wel moesten. Ook wij als consument hebben onze mindset aangepast en zijn meer digitaal beginnen handelen. Het aantal zoekopdrachten voor online shoppen verdubbelde bijvoorbeeld wereldwijd sinds de start van de pandemie en het beursaandeel van Zoom steeg op enkele maanden met maar liefst 734%. 

Digitaal is dus de nieuwe norm, and it’s here to stay. Dit in combinatie met duurzaam en verantwoord ondernemen, vormt dé killer combo in 2022

make it fly - Sara Lenaerts

"Marketing zonder data analyse is zoals een café zonder bier: het zal niet goed draaien. Kunnen we jou een drankje aanbieden?"

Sara Lenaerts
Digital Marketeer

Wil jij samen met ons de bladzijde omslaan dit jaar?