Google Analytics 4, de nieuwe standaard in website tracking

7 min.

Google Analytics 4, de grootste update die Google sinds het ontstaan van Google Analytics in 2005 heeft losgelaten, zal snel de nieuwe standaard voor website tracking worden. Heb je Google Analytics 4 nog niet geactiveerd op je website of val je hier compleet uit de lucht? Geen paniek, lees eerst even verder!

 

google analytics 4 on screen

Wat is Google Analytics 4

Google Analytics 4 (GA4) is de nieuwste versie van Google Analytics en de opvolger van het huidige Universal Analytics (UA). Officieel werd GA4 al in 2019 geïntroduceerd onder de naam ‘Google Analytics App + Web’ en binnenkort wordt het de nieuwe standaard voor Google Analytics. 

Google lanceert met GA4 slimmere inzichten via machine learning, cross-platform gebruikersinzichten en meer controle over je data om te kunnen voldoen aan alle toekomstige ontwikkelingen rond cookies.

De belangrijkste verschillen tussen Universal Analytics en Google Analytics 4

De introductie van Google Analytics 4 doet menig Analytics gebruikers toch even schrikken. Het zit namelijk helemaal anders in elkaar dan Universal Analytics. Maar met de nodige ondersteuning en achtergrondinfo zal je er zeker even grote fan van worden als wij.

#1: Verbeterd data model

Het grootste verschil tussen UA en GA4 zit hem in de manier waarop data wordt bijgehouden. UA is session-based en houdt data bij op basis van sessies. Deze sessies worden gekoppeld aan gebruikersdata dat werd verzameld vanuit cookies en browserinstellingen. Maar door alle actuele veranderingen op vlak van het gebruik van cookies is dit al lang niet meer de beste manier om data te verzamelen. 
GA4 zegt vaarwel tegen het session-driven datamodel en maakt gebruik van het event-driven datamodel. Hierin koppelen ze sessies en gebruikersdata volledig los van elkaar. GA4 meet data in een serie van events, waarbij je in elk event extra informatie kan bijhouden via parameters.

GA4 datamodel | Duo
#2: Nieuwe rapporten en een nieuwe gebruikersinterface

Wie Universal Analytics gewoon was, zal gegarandeerd serieus schrikken in Google Analytics 4. Binnen GA4 zijn een heel aantal statistieken niet langer beschikbaar of heten ze anders en is het aantal standaard rapporten flink gedaald. Van de 150 beschikbare rapporten in Universal Analytics zijn er nu nog (maar) ongeveer 30 over.

Google Analytics 4 interface | Duo

#3: Cookies en machine learning

‘Third-party’ cookies gaan steeds vaker geblokkeerd worden door browsers waardoor het een pak lastiger wordt om een gebruiker te volgen op het internet. Het upgraden naar Google Analytics 4 bereidt je voor op toekomst zonder cookies. Door middel van machine learning zal GA4 de data die je mist door het verdwijnen van cookies zo goed mogelijk proberen aan te vullen

#4: Voorspellingen

Google belooft ook meer doorgedreven inzichten en voorspellingen in GA4. Op basis van artificiële intelligentie zal GA4 je bijvoorbeeld een melding geven als de verkoop van een product hoger is dan normaal of kan je bekijken wat de kans is dat een bepaalde doelgroep zal converteren op je website. Hoe handig is dat?!

#5: Cross-platform data

Maak je gebruik van een app en een website, dan wordt met GA4 data verzameld en geanalyseerd op basis van dezelfde gebruiker. Dus je krijgt alle website en app data van dezelfde gebruiker in één overzicht.

#6: Bye bye bounce rate

In Universal Analytics staat bij het gedrag van gebruikers de tijd op de website en de bounce rate centraal. Met de komst van GA4 verdwijnt de bounce rate en staat de betrokkenheid van gebruikers centraal in de vorm van scrollen, klikken of andere vormen van user engagement. Stel dat een gebruiker je website bezoekt, op een telefoonnummer klikt en direct daarna de website verlaat, dan leidt dit in UA tot een hoge bounce rate, wat als slecht werd ervaren. In GA4 leidt dit net tot een hoge betrokkenheid. GA4 geeft dus een veel accurater beeld.

#7: Event tracking zonder code

In Universal Analytics kan je geen events instellen zonder extra code toe te voegen of gebruik te maken van Google Tag Manager. Google Analytics 4 voorziet een aantal standaard events, zoals scroll tracking en file downloads, die je gewoon kan inschakelen in Analytics zelf. Uiteraard is het belangrijk om deze events nog verder te finetunen of uitbreiden op basis van jouw KPI’s, maar ze bieden alvast een mooie start!

Automatische events Google Analytics 4 | Duo

De voordelen en nadelen van Google Analytics 4 samengevat

De voordelen

  • Future proof doordat GA4 zoveel mogelijk data verzamelt zonder cookies.
  • GA4 voorziet machine learning om voorspellingen rond je platform te doen of ontbrekende data aan te vullen.
  • GA4 anonimiseert automatisch de IP-adressen van bezoekers.
  • Cross-platform tracking op basis van user-ID en andere Google signalen.
  • Automatische tracking van bepaalde events.
  • Meer mogelijkheden op vlak van doelgroepen en regels.
  • Geavanceerde analyses zijn nu beschikbaar voor iedereen in de Analysehub (voorheen was dat enkel beschikbaar voor betalende Google Analytics gebruikers)
  • Gratis toegang tot de raw GA4 data via BigQuery.

De nadelen

  • Je neem geen historische data mee bij de overstap naar GA4.
  • Rapporteren en analyseren van data is volledig anders dan in Universal Analytics. Heel wat rapporten en statistieken zijn jammer genoeg niet langer beschikbaar.
  • Je conversietracking moet opnieuw ingesteld worden.
  • Je kan (nog) geen afzonderlijke dataweergaven aanmaken.
Overschakelen of niet? Ons advies.

Universal Analytics en Google Analytics 4 blijven nog tot en met juni 2023 naast elkaar bestaan. Vanaf juli 2023 zal Google Analytics geen hits meer verwerken op Universal Analytics en zal er daar dus geen website data meer op binnenkomen. Aangezien je geen historische data vanuit Universal Analytics kan meenemen is het dan ook een goed idee om zo snel mogelijk een Google Analytics 4 property aan te maken om daar data te beginnen verzamelen. Idealiter schakel je voor juli 2022 over naar Google Analytics 4, zodat je bij de end-of-life van Universal Analytics in 2023 al een jaar data hebt verzameld in Google Analytics 4.

Door nu al te starten met GA4 verzamel je alvast data en leer je de nieuwe interface al kennen voor het moment waarop Google de stekker uit Universal Analytics trekt. 

Google Analytics 4, het voelt een beetje als opnieuw leren autorijden. Serieus zweten in het begin, maar met de nodige motivatie en effort ben je er zo weer mee weg. Heb je toch het gevoel dat je wat hulp zal kunnen gebruiken? Onze digital marketeers maken je maar al te graag wegwijs in Google Analytics 4.

make it fly - Frauke Pauwaert

"GA4 heeft nog veel meer te bieden dan wat hierboven staat samengevat. Hebben we je interesse gewekt?"

Frauke Pauwaert
Digital marketeer
en Google Analytics enthusiast

"De sprong naar Google Analytics 4 wagen?"