Google beloont responsive websites

6 min.

Een responsive website is niet alleen gebruiksvriendelijk maar wordt nu ook beloont door Google. Wat dat precies betekend lees je hier.

Waarom u niet langer kan wachten met een responsive design

Dat nieuwe websites responsive dienen te zijn, is een discussie die we niet meer hoeven te voeren. Maar wat is dat nu juist een responsive design? Het houdt in dat pagina's zich automatisch aanpassen aan de grootte van het scherm waarop de website geladen wordt. Op deze manier worden buttons vergroot zodat u ze eenvoudig kan aanklikken met bijvoorbeeld uw vinger en worden teksten opnieuw gestructureerd zodanig dat deze steeds leesbaar blijven zonder dat u dient in te zoomen. De website www.swimmingpools.be die Duo ontwikkelde voor de zwembaden van Willy Naessens is hier alvast een uitstekend voorbeeld van.

Verplicht voor Google

Responsive websites brengen uiteraard niet alleen voordelen met zich mee op vlak van user experience. Ook voor search engine optimization (SEO) of zoekmachine optimalisatie is het een bijna verplichte factor. Google hecht namelijk zeer veel belang aan websites die goed leesbaar blijven ongeacht het apparaat waarop ze gelezen worden.

Sinds kort is Google dan ook volop aan het experimenteren met het toevoegen van nieuwe labels aan de zoekresultatenpagina. Afhankelijk van of een website al dan niet responsive is gemaakt, zal deze het nieuwe label in Google naast zijn website te zien krijgen. Op deze manier wil de zoekmachinegigant zijn gebruikers op voorhand informeren over de kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid van de onderliggende website. Momenteel wordt de nieuwe functie nog volop getest maar verwacht wordt dat deze in de aankomende weken wereldwijd zal uitgerold worden.

Is uw website mobielvriendelijk?

Websites die responsive zijn zullen daarenboven ook een hogere positie krijgen in de zoekresultaten van Google. De zoekmachine stelt namelijk steeds de ervaring van zijn gebruikers voorop en probeert op deze manier te voldoen aan hun vereisten.

U beschikt als bedrijf, organisatie of persoon over een website en vraagt zich af of deze voldoet aan de vereisten voor mobiele apparaten? Dan moet u zeker eens gaan kijken op de "mobile-friendly test" van Google. Na het ingeven van uw domeinnaam zal Google deze analyseren aan de hand van vooraf opgestelde elementen. 

Resultaat mobile-friendly test

Het resultaat van bovenstaande test is niet succesvol? Dan kan u zoals steeds bij Duo terecht voor een responsive webdesign. Met behulp van onze designers en developers staan wij steeds in voor de ontwikkeling van professionele websites waarbij rekening wordt gehouden met de huisstijl van iedere klant. Aarzel zeker niet om ons geheel vrijblijvend te contacteren.