Google test mobiele uitklapbare sitelinks

5 min.

Google is sinds kort gestart met het testen van uitklapbare sitelinks. Dit maakt het mogelijk voor de gebruiker om rechtstreeks vanuit de zoekresultaten op de juiste webpagina te belanden.

Google test nieuwe vorm van sitelinks

Bij Google ligt de focus al een lange tijd op mobiele apparaten. In april eerder dit jaar hadden we nog te maken met de "mobilegeddon", het moment waarop Google voorrang is beginnen geven aan responsive websites in de zoekresultaten op mobiele apparaten. Sinds korte tijd lijkt het erop dat ze ons voorbereiden voor de volgende stap, de uitklapbare sitelinks op mobiele toestellen. Alvorens we hier verder op in gaan, leggen we kort uit wat sitelinks eigenlijk zijn en waarom ze een groot voordeel opleveren voor uw bedrijf.

Sitelink

Wat zijn sitelinks?

Tenzij u nog nooit iets heeft opgezocht in Google, hebt u ongetwijfeld reeds verschillende sitelinks zien paseren. Het zijn de sublinks die voornamelijk onder een zoekresultaat verschijnen wanneer u in Google zoekt op een specifieke bedrijfsnaam. De afbeelding links geeft u een voorbeeld van de (klassieke) sitelinks die worden weergegeven wanneer u zoekt op de termen "Duo Brugge". Naast het standaard resultaat krijgt u de vier volgende sublinks te zien.

Voordelen van sitelinks

Ten eerste hebben sitelinks vooral een meerwaarde voor de gebruiker. Het biedt de mogelijkheid om rechstreeks vanuit de zoekresultaten door te surfen naar een bepaalde pagina die zich op de website bevindt. Bent u bijvoorbeeld geïnteresseerd in een job bij Duo? Dan zou u in dit geval rechtstreeks vanuit Google via "jobs" kunnen doorsurfen naar de overzichtspagina van onze openstaande vacatures.

Ten tweede gaan sitelinks ervoor zorgen dat uw bedrijf een grotere visibiliteit krijgt in de zoekresultaten van Google. Extra visibiliteit betekent dat we de kans vergroten dat de gebruiker op uw website zal klikken en niet op één van de volgende links die op de tweede of derde plaats worden weergegeven.

Uitklapbare sitelinks

Sinds kort zien we steeds vaker de nieuwe variant van de sitelinks voorbijkomen. In tegenstelling tot de reeds bestaande, kunnen deze worden uitgeklapt waardoor er een nieuwe reeks aan subresultaten wordt weergegeven. We deden de test voor "De Standaard" en het resultaat kan u zien op de afbeelding aan de rechterzijde. De pijlen aan de rechterzijde tonen aan dat er sitelinks kunnen worden opengevouwen. Wij klikten op "sport" waardoor we de mogelijkheid hadden om rechtstreeks door te klikken naar de pagina op de website die nieuws over voetbal, wielrennen, tennis of motorsporten bevat.

Zowel voor de gebruiker als voor de online marketeer lijkt ons dit een stap in de goede richting. Marketeers kunnen sneller hun content verspreiden en gebruikers gaan sneller en eenvoudiger de jusite pagina op een website kunnen terugvinden.

Testfase

Zoals in het begin vermeld is Google deze nieuwe manier nog volop aan het testen. Dit betekent dat tot op vandaag nog maar enkele bedrijven hier gebruik van kunnen maken. Wanneer dit toegangkelijk zal worden voor het grote publiek is nog niet duidelijk, wel verwachten we dit nog voor het einde van dit jaar. Uiteraard zullen wij jullie hiervan op de hoogte brengen wanneer dit moment is aangebroken. Houd dus zeker af en toe onze blog in de gaten.