8 tips om de productpagina’s op je webshop naar die 1e positie in Google te lanceren.

5 min.

De snelste weg naar meer conversies op je webshop? Zorgen dat je goed scoort in Google met je productpagina’s. Consumenten die ver gevorderd zijn in hun aankoopproces googelen namelijk vaker op productspecifieke zoektermen. Verschijn jij met je productpagina’s bovenaan in de zoekresultaten? Grijp dan je kans om deze geïnteresseerde consumenten op jouw webshop te laten kopen.

Productpagina's optimaliseren voor SEO
Waarom productpagina’s optimaliseren?

Aan de hand van de zoekterm die iemand gebruikt tijdens zijn zoektocht in Google kan je afleiden hoe ver hij in het aankoopproces zit. Zo is er bijvoorbeeld een verschil tussen consumenten die in Google zoeken op “schoenen” en deze die zoeken op “zwarte Nike loopschoenen maat 42”. Deze die zoeken op “schoenen” (short-tail zoekwoorden) zitten aan het begin van het aankoopproces en zijn zich nog volop aan het oriënteren rond mogelijke schoenen. Diegene die daarentegen zoeken op “zwarte Nike loopschoenen maat 42” (long-tal zoekwoorden) zitten duidelijk al heel wat verder in het aankoopproces en weten al precies wat ze willen. 

Short-tail en long-tail zoekwoorden

Nagenoeg 70% van alle zoekopdrachten in Google zijn long-tail zoekopdrachten en dus productspecifiek. Beheer je een webshop en wil je graag op deze productspecifieke zoekopdrachten scoren, dan zijn je productpagina’s hier ideaal voor. Hoe krijg je die productpagina's bovenaan in Google? Let's get to work!

De meeste elementen die mee bepalen of je productpagina’s hoog scoren in Google, heb je als webshopbeheerder zelf in handen. Hieronder een aantal hands-on tips waar je meteen mee aan de slag kan gaan:

#01 Zorg voor unieke content

Wat je ook doet, gebruik nooit letterlijk de content die je aangeleverd krijgt door je leveranciers. Als jij toegang hebt tot die content dan hebben je concurrenten dat namelijk ook en Google heeft een hekel aan duplicate content. Jij kent je eigen business en klanten het beste, dus bent de ideale schrijver van unieke en relevante content die aansluit bij de noden en wensen van je doelgroep. 

Let bij het schrijven van killer content ook hierop:

  • Bezoekers scannen de pagina’s op je webshop. Maak je pagina’s dan ook scanbaar, zet de belangrijkste info op de meest logische plek. Heb je te maken met veel specificaties of technische info, zet deze dan in een overzichtelijke tabel.
  • Niemand leest grote blokken tekst, gebruik daarom voldoende witregels en geef je bezoekers op deze manier wat rust tussen het lezen door.
  • Stamp je pagina niet vol met keywords, maar selecteer de belangrijkste en gebruik die. Je schrijft je tekst in de eerste plaats voor je bezoekers en niet voor zoekmachines. 
  • Zorg er voor dat je tekst relevant blijft. Schrijf geen ellenlange tekst maar beperk je tot 200 à 300 woorden en vermeld de belangrijkste eigenschappen en keywords in de eerste 60 woorden. De rest van je tekst kan je gerust verstoppen onder een ‘meer’-knop.
  • Schrijf in de actieve vorm en vermijd woorden als ‘zouden’, ‘kunnen’, …. “Dit product helpt je met …” klinkt al veel overtuigender dan “Dit product zou je kunnen helpen met …”.
  • Schrijf consistent en in de juiste tone of voice.
  • Voorzie voldoende interne links naar andere relevante content op je website.
  • Kan je niet alle productpagina's optimaliseren? Selecteer dan diegene die het meeste omzet genereren, meeste marge opleveren of buiten de eerste pagina van Google vallen.
#02 Maak werk van goede productafbeeldingen

Niets overtuigt bezoekers meer om een product aan te schaffen dan goede productafbeeldingen. Met slechts één foto op je productpagina zal je bezoekers niet/zelden overtuigen. Zorg voor voldoende productafbeeldingen vanuit alle perspectieven en gebruik steeds hoge-resolutie beelden zodat ook details zichtbaar zijn. 


Als je dure of erg gespecialiseerde producten verkoopt, kan je overwegen om een video toe te voegen die meer uitleg over je product verschaft. 

Productafbeeldingen op www.zwembad.be
Productafbeeldingen op www.zwembad.be
#03 Bied vergelijkbare producten aan

Heb je meerdere producten die goed bij elkaar passen, laat deze dan ook zien op je productpagina’s. Het vergroot de kans op cross-selling en zorgt bovendien ook voor een stijging van het aantal pagina’s dat bezoekers gedurende eenzelfde sessie op je website bekijken. Een heus SEO-voordeel.

#04 Vermijd verrassingen

Iemand die via de organische zoekresultaten op je productpagina’s terechtkomt zit al heel ver in zijn aankoopproces en heeft nog maar een klein duwtje in de rug nodig om op die fameuze ‘Bestel’-knop te klikken. Niemand wil op dat moment geconfronteerd worden met extra kosten die nog bij de aankoop zullen komen. Wees daarom transparant in wat de bezoekers kunnen verwachten, zoals

  • Gratis verzending,
  • Product op voorraad,
  • Voor 23 uur besteld, morgen in huis.
Transparante communicatie bij Coolblue
Transparante communicatie bij Coolblue
#05 Zorg voor reviews

Reviews zijn dé manier om unieke content voor je producten te verzamelen. Als je bovendien voornamelijk positieve klantenreviews kunt genereren, kan Google je belonen met een hogere ranking. Daarbij is het dan ook nog eens mooi meegenomen dat goede reviews andere bezoekers kunnen overtuigen om een product aan te kopen.

#06 Besteed aandacht aan je product URL’s, title tags en meta descriptions

Product URL’s, title tags en meta descriptions zijn misschien wel hét belangrijkste element om aandacht aan te besteden op je productpagina’s. Ze hebben een invloed op de indexatie van je pagina’s én ze zijn vaak doorslaggevend voor het al dan niet doorklikken op een zoekresultaat.

  • Product URL’s geven aan Google een indicatie waar je pagina over gaat. Zorg daarom dat het aan de hand van je URL duidelijk is waar je productpagina in de structuur van je website hangt en zorg ervoor dat het productmerk en -model zeker in je URL terugkomen. Want geef toe, een gestructureerde URL is veel aantrekkelijker om op door te klikken.
  • Zorg voor een relevante title tag waarin de naam van het product vooraan staat.
  • Een relevante meta description draagt bij aan een goede indexatie door Google. Daarnaast zorgt een sterke én overtuigende meta description ook voor een hogere CTR (doorklikratio) van je zoekresultaat. Een extra tip: laat de naam van je product meer dan één keer terugkomen in je description. Deze worden namelijk in bold weergegeven in je zoekresultaat en vallen zo extra hard op!
     
Een gestructureerde URL die productmerk en -model bevat
Een gestructureerde URL die productmerk en -model bevat
#07 Mobile first!

Tegenwoordig worden gemiddeld 50% van de Google zoekopdrachten uitgevoerd op een mobiel toestel. Het is nog nooit zo belangrijk geweest om je webshop mobile first op te bouwen. Mobielvriendelijke pagina’s krijgen van Google bovendien een extra duwtje in de rug in de mobiele zoekresultaten. Test dan ook regelmatig hoe mobielvriendelijk je webshop is.

#08 Een performante webshop

Alle bovenstaande elementen dragen rechtstreeks bij aan een goede vindbaarheid van je productpagina’s, maar er is nog een element waar je rekening mee moet houden.
We verwachten tegenwoordig enorm veel van het internet, Google moet onze vragen zo snel mogelijk kunnen beantwoorden. Trage webshops worden in dit opzicht genadeloos afgestraft. De performance van je webshop wordt dus steeds belangrijker en is ondertussen ook al een bekend onderdeel van het nieuwe Google-algoritme. Vanaf juli 2018 zal de snellere website van je concurrent je zo maar kunnen inhalen in de zoekresultaten.

De producten gelinkt aan productpagina’s die bovenaan in Google verschijnen, vliegen over de digitale toonbank. Met bovenstaande tips kan je zelf al aan de slag om de belangrijkste elementen op je productpagina’s te optimaliseren. Kan je hierbij toch nog wat extra hulp gebruiken, dan staan onze online marketeers met plezier voor je klaar!