The Next Web '16

12 min.

Van 26 tot 27 mei waren we met Duo aanwezig op The Next Web in Amsterdam. Bruisend van ideeën en inspiratie kwamen we terug naar Brugge. Als we 2 belangrijke boodschappen mogen onthouden van The Next Web, dan is het dat het vandaag allemaal draait rond ‘mobile’ en ‘user experience’. Iedereen gaat mobiel en de gebruiker bepaalt vandaag de regels.

If your plans don't include mobile, your plans are not finished.

Wendy Clark, Coca-Cola

Op een conferentie waar Robert Gentz van Zalando, Gary V van Vaynermedia, Casey Neistat … aanwezig waren, kon het niet anders dan dat we vol frisse ideeën en inspiratie terug naar huis zouden keren.

The Next Web kan je eigenlijk geen conferentie meer noemen. Het is zonder twijfel een festival. Een festival van alles wat digitaal is. Beter kan het eigenlijk niet worden. Een prachtige locatie, de coolste lichtshow ooit , food trucks, gin tonic bars, een live band, opening party in de hipste club van Amsterdam en 2,3km aan ledstrips om het Rock&Roll gehalte nog wat extra cachet te geven.

The Next Web is - zoals ze het zelf beschrijven - het private feestje van oprichters Boris Veldhuijzen van Zanten en Patrick de Laive maar tevens ook een tweedaagse conferentie die de sterren van het web over de vloer krijgt en boordevol innovatie, startups en mindblowing technologieën zit.

De conferentie ging van start in de prachtige, ronde zaal ‘Gashouder’ van de Amsterdamse Westerfabriek, met de elfjarige Josephine die iedereen toesprak. Haar doel was om de 20.000 aanwezigen op deze elfde editie van ‘The Next Web’ er zich bewust van te maken dat zij de toekomstige gebruiker van het web is en dat elke aanwezige verantwoordelijk is om van die wereld een betere plaats te maken. Zij is de gebruiker waarvoor we vandaag nieuwe applicaties, websites en producten maken.

Mobile, it changes the game

Tijdens de uiteenzetting van Arparna Chennapragada (Senior Director of Product Management bij Google) gaf ze ons inzicht in de ‘geheime formule’ die ze hanteert voor product ontwikkeling bij Google, namelijk AI + UI + I. Concreet betekent dit dat je producten ontwikkelt die eenvoudig zijn voor computers en machines, maar moeilijk voor mensen. Bijvoorbeeld het uitrekenen van de beste route (Google Maps) of het spreken van Swahili (Google Translate).  Voeg daar een gebruiksvriendelijk laagje aan toe en zorg dat de gebruiker (I) duidelijk weet wat zijn concrete voordelen zijn. Opkomende chatbots zijn hier een heel goed voorbeeld van. Ze zijn mobile en gebruiksvriendelijk en als ze werken, werken ze snel en zijn ze eenvoudig voor de gebruiker. Als je dus een nieuw product wil lanceren, hou dan sterk rekening met het mobile aspect. Niet enkel het idee dat het op een kleiner scherm is, maar ook dat smartphones vaak ‘on the move’ worden gebruikt. Voorzie dat gebruikers snel en eenvoudig hun informatie kunnen terugvinden, want een rood licht duurt maar zo lang.

Wat wil de consument dan?

Ok, mobile is belangrijk. Maar welk product of feature op mobile maak je dan best?
Vraag aan een consument wat ze willen en ze zullen een wijd bereik aan antwoorden geven. Maar is dat wat ze zeggen wel echt wat ze willen? Konden consumenten voor het ontstaan van Uber massaal aan dezelfde kar trekken en stellen dat ze een taxi service willen die ze met 1 druk op een knop kunnen bestellen?

Let’s use big data. Laten we daarom inderdaad big data gebruiken om te zien wat consumenten willen. Bij Amazon zijn ze hier heer en meester in. Aan de hand van je vorige aankopen, je zoekgedrag en je surfgedrag kunnen ze met een zekere kans voorspellen wat je volgende aankoop zal zijn. “An easy way to predict the future is to use the data of the past” - Werner Vogels CTO Amazon.com

Maar naast big data spelen er ook ander factoren, minder voorspelbare patronen. Al is het maar omdat de markt op zich continu evolueert: “We started with actual products, then we had virtual products and now we have no product at all.” - Peter Sunde, The Pirate Bay. Kijk maar naar AirBNB, zij verhuren meer kamers dan het Hilton, maar hebben geen enkele kamer in eigen bezit. Hyper scalability zeg je dan.

Lets look at innovations. Want daar zit het hem in. Nieuwe innovaties veranderen de verwachtingspatronen van de gebruiker. Coolblue levert de dag erna en ook in het weekend? Voila, iedereen wil dit nu ook en verwacht het op andere webshops ook zo te hebben. Door net te kijken naar de nieuwe innovaties kan je zien en voorspellen hoe het gedrag van de gebruiker zal veranderen. Net daarop kan je inspelen. Als Samsung een smartphone lanceert die waterdicht is dan denkt elke iPhone gebruiker: waarom is mijn smartphone eigenlijk niet waterdicht?

Hoe lossen we het probleem van de consument op?

Eenmaal we weten wat de consument wil, kunnen we inspelen op deze problemen en ze ook oplossen, want in elk ‘probleem’ dat een gebruiker heeft, schuilt een opportuniteit om op in te spelen. Julie Zhuo van Facebook stelt duidelijk dat product development niet onmiddellijk start met een oplossing, maar dat je moet focussen op 3 aspecten:

  1. Welk probleem willen we oplossen en wat zal dat van waarde toevoegen aan de gebruiker?
  2. Hoe weten we dat dit een écht probleem is en niet enkel voor één persoon is?
  3. Hoe weten we of de oplossing het probleem heeft opgelost?

Conclusie

De gebruiker bepaalt vandaag met al zijn of haar verwachtingen de regels van het spel. Als je kan inspelen op het oplossen van problemen en het faciliteren van een behoefte geraak je al heel ver, maar hou het vooral simpel en gebruiksvriendelijk. Hou verder ook vooral rekening met mobile omdat het gebruik blijft stijgen en meer dan ooit een invloed heeft op alle heel wat verschillende vlakken.

The Next Web '16