ROI optimaliseren via Google Analytics

3 min.

In tegenstelling tot de traditionele marketing kanalen is de ROI of return on investment perfect te meten bij online marketing. Hoe dat in zijn werk gaat, leest u hier.

Hoe kunt u met Google Analytics een zo hoog mogelijke ROI krijgen?

In tegenstelling tot de traditionele marketing kanalen is de ROI of return on investment perfect te meten bij online marketing. Dankzij de implementatie van de Google Analytics tool op uw website kunnen we gaan meten hoeveel uw marketinginvesteringen nu exact opbrengen. De verkregen informatie biedt ons ook de mogelijkheid om de lopende campagnes in de toekomst bij te sturen zodat er een optimale ROI kan bekomen worden.

Wanneer we 10 jaar terug in de tijd gaan, zagen we dat het online marketing budget zo goed als onbestaande was. Bedrijven investeerden voornamelijk in traditionele kanalen zoals magazines, kranten, billboards, enz. Op de vraag wat deze investeringen nu exact opleverden bleef het echter vaak stil en waren er geen juiste resultaten.

Online marketing of internet marketing daarentegen is wel volledig te meten dankzij de Google Analytics tool. Naast het meten van uw investeringen stelt deze tool ons ook instaat om online advertenties (in combinatie met Google Adwords) specifiek te richten tot personen die reeds interesse hebben getoond in uw product of dienst. Dit is de zogenaamde remarketing strategie. Hierdoor vergroten we de kans dat de geplaatste advertenties ook effectief zullen leiden tot een conversie op uw website of webshop.

Uiteraard mogen traditionele reclamekanalen niet volledig vergeten worden. Zoals steeds is het van groot belang om een goede combinatie te vinden tussen de verschillende online en offline communicatiekanalen. Een gedegen multi-channel strategie is hierbij vereist.

Voordelen Google Analytics

Naast het meetbare aspect biedt Google Analytics nog de volgende voordelen :

  • In tegenstelling tot de offline kanalen is het online mogelijk om een specifieke doelgroep te analyseren/segmenteren. Dit kan gebeuren aan de hand van demografische gegevens zoals leeftijd, geslacht, afkomst, enz.
  • In combinatie met Google Adwords hoeft u voor online advertenties enkel te betalen indien er effectief iemand op klikt, hierdoor kan u op voorhand perfect een vast bedrag bepalen en vermijdt u hoge reclamebudgetten.

Wilt u graag meer weten over Google Analytics en wilt u de juiste inzichten krijgen in uw geïnvesteerde budgetten?

Bij Duo bent u steeds aan het goede adres. Aarzel dus zeker niet om ons te contacteren want wij helpen u met plezier verder!