Wat voice search betekent voor de toekomst van digitale marketing.

6 min.

De groei in het mobiele landschap maakte de weg vrij voor een nieuwe trend: voice search. Ondertussen gebeurt reeds 20 % van de zoekopdrachten in de Google app en op Android-apparaten via voice search. Meer nog, volgens ComScore zal de helft van alle zoekopdrachten tegen 2020 spraakgestuurd zijn. En dat zal een impact hebben op hoe jouw content moet inspelen op de vragen van je publiek. 

De opkomst van digitale assistenten

Als termen zoals Alexa, Cortana, Google Assistant, … je niets zeggen, dan moet je de afgelopen jaren onder een steen geleefd hebben. De opkomst van digitale assistenten is de voornaamste reden dat het aantal spraakgestuurde zoekopdrachten zo enorm in de lift zit. Siri van Apple, Alexa van Amazon, Cortana van Microsoft en de Google Assistant van (uiteraard) Google zijn wellicht de bekendste. Aangezien deze digitale assistenten voornamelijk via spraak aangestuurd worden, lijkt het logisch dat het aantal voice searches exponentieel toeneemt. Sinds juli 2018 is de Google Assistant ook in het Nederlands beschikbaar. 

Je kunt zo’n personal assistent:

  • vragen stellen (bv. wat voor weer het wordt)
  • om advies vragen (bv. toon mij het beste tapasrestaurant in de buurt)
  • een handeling laten uitvoeren (bv. een sms versturen)
De gevolgen van de opkomst van voice search voor SEO

Vandaag is voice search de snelst groeiende manier van informatie opzoeken. De voordelen ervan zijn bekend: het gaat snel, handsfree, je kan multitasken én het is hip. Vijftig miljoen Amerikanen hebben inmiddels een smart speaker in hun huis staan en bijna driekwart gebruikt deze dagelijks. Uiteraard kan je de Amerikaanse praktijk niet zomaar doortrekken naar de Belgische, maar met de introductie van de Nederlandstalige Google Assistent kun je toch wel met zekerheid zeggen dat er toekomst zit in spraakgestuurde zoekopdrachten. Welk effect zal de opkomst van voice search nu hebben op de zoekindustrie?

Langere zoekopdrachten

Spraakopdrachten en getypte zoekopdrachten verschillen in de manier waarop gezocht wordt. Getypte zoekopdrachten bevatten vaak maar een paar woorden terwijl bij voice search al snel een volledige zin uitgesproken wordt. Mensen kunnen nu eenmaal sneller praten dan dat ze kunnen typen. Daarbij is ook de intentie van de zoekopdracht vaak anders. Gesproken zoekopdrachten beginnen vaak met vraagwoorden zoals wie, wat, waar, wanneer of hoe. Waar je normaal zou intypen ‘weerbericht Brugge’, krijg je nu ‘hoe warm wordt het vandaag in Brugge’. ‘Conversational language’ en de daarmee gepaarde long-tail zoekwoorden worden hierdoor steeds belangrijker. 

Lokalere zoekopdrachten

Voice search en mobiliteit gaan hand in hand. Spraakgestuurde mobiele zoekopdrachten zijn drie keer vaker lokaal gebaseerd dan getypte mobiele zoekopdrachten. Mensen zoeken iets in hun buurt en voegen sneller locatiegegevens toe aan hun zoekopdracht. Het is belangrijk om aanwezig te zijn in de lokale zoekresultaten en belangrijker nog: (liefst goede) reviews te hebben. Zo zou ik een spreekopdracht kunnen uitvoeren als “Toon me alle visrestaurants met een score van 4 of hoger”. Google Trends laat zien dat er ook in België een stevige groei is in zoekopdrachten met de woorden ‘in de buurt’.

lokale zoekopdrachten Google Trends

Google (& Amazon, Apple, …) zullen vaker zelf de zoekvraag beantwoorden

Wanneer een vraag beantwoord kan worden in slechts een aantal woorden, met een eenvoudige afbeelding, grafiek of cijfer, dan zullen zoekmachines dit vaker zelf beginnen doen. Afhankelijk van het soort informatie dat je publiceert kan dit gevolgen hebben voor jouw zoekverkeer. Stel: je beheert een kookwebsite met heel wat recepten, hier wordt het erg moeilijk voor een zoekmachine om deze taak van jou over te nemen. Het zou best ingewikkeld worden voor de digitale assistent om alle ingrediënten voor te lezen, de foto’s te tonen, de commentaren te delen, etc. 

Het omrekenen van inhoudsmaten voor een recept daarentegen kan wel makkelijk door een zoekmachine beantwoord worden. “Alexa, hoeveel gram bloem is een cup?”. Een zoekmachine kan deze vraag snel en direct beantwoorden, zonder tussenkomst van andere zoekresultaten. Websites vertrouwen dus best niet al te veel op zo’n inhoud voor het genereren van verkeer. 

Hoe kun je je website optimaliseren voor voice search?

Website mobielvriendelijk maken

Is je website nog niet geoptimaliseerd voor mobiel gebruik? Dan loop je nu al achter. 
Mensen gebruiken voice search bijzonder vaak on-the-go om informatie over lokale bedrijven op te zoeken. Ze willen snel een antwoord op hun vraag. Zorg er dus voor dat je webpagina’s vlekkeloos presteren op alle mobiele toestellen. Dit houdt in dat je website snel laadt, visueel aantrekkelijk is, responsief en makkelijk leesbaar is. Daarbij speelt mobielvriendelijkheid ook een rol in de domeinautoriteit van een website. Je domeinautoriteit is een beoordeling van de betrouwbaarheid van je internetdomein. Een hogere domeinautoriteit werkt bevorderend voor je ranking in google en een hogere ranking in Google is belangrijk om als voice search resultaat in aanmerking te komen. 

Actualiseer je zoektermen

Integreer ook brede zoektermen. Mensen stellen vragen en statements op heel wat verschillende manieren aan zoekmachines en jij wilt voor alle versies verschijnen. Houd rekening met de gesproken context en ga na hoe mensen over jouw bedrijf, producten of diensten praten. Met de opkomst van vraagwoorden en long-tail zoektermen moet je je zoekwoordonderzoek hieraan aanpassen.

Lokale vindbaarheid

Veel gesproken zoekopdrachten zijn gebaseerd op locatie. Mensen zoeken bijvoorbeeld naar een apotheek of restaurant in de buurt. Zorg er voor dat jouw bedrijf of zaak vindbaar is via Google Mijn Bedrijf, Google Maps, Apple Maps, etc. Integreer zoveel mogelijk informatie over de locatie van je bedrijf op je website. Er komt door voice search nog meer focus op lokale SEO te liggen. Wanneer mensen in de buurt zijn of zoeken op jouw locatie, zal je website hoger ranken.

Creëer FAQ content

Gebruik Google Suggest (de autocomplete functie van Google Search) om inzicht te krijgen in de vragen die mensen ingeven in Google. Verwerk de antwoorden op die vragen in je content zodat zoekmachines ze makkelijk terug kunnen vinden. Voor een gesproken zoekopdracht is het ideale antwoord maar 29 woorden lang. Dit betekent niet dat je je content moet gaan inperken, maar wel korte en complete antwoorden integreert in je teksten.

Het aanbieden van een blog vormt hierbij een krachtig middel om nuttige informatie aan te bieden aan je doelgroep en zo je vindbaarheid te vergroten. Blogartikels kan je indelen volgens een vraag & antwoord formaat, waardoor je het makkelijk maakt voor persoonlijke assistenten om het antwoord op de zoekvraag uit jouw webpagina te halen. Ook het toevoegen van een algemene lijst van veelgestelde vragen (FAQ) aan je website kan helpen. Bovendien heb je op die manier meer kans op featured snippets. Een featured snippet is dat kadertje met het antwoord op de zoekopdracht die in Google bovenaan de resultatenpagina wordt getoond. Bij een gesproken zoekopdracht is de kans groot dat een persoonlijke assistent dit antwoord gaat geven aan de gebruiker. 

google zoekresultaat featured snippet

Laadtijd website verhogen

Het voordeel van voice search zit hem in de snelheid. Een snelle laadtijd is dus een vereiste. De gemiddelde laadtijd van een webpagina via voice search is 4,6 seconden, dat is 52% sneller dan de gemiddelde webpagina. Op mobiel kan je de laadtijd van je pagina versnellen door gebruik te maken van Google Accelerated Mobile Pages (AMP). Accelerated Mobile Pages zijn razendsnelle aangepaste HTML varianten van webpagina’s. Deze zijn bedoeld om mobiele gebruikers van Google een nog betere gebruikerservaring te bieden door het supersnel inladen van rijke content (met tekst, afbeeldingen, video’s, etc.).

De evolutie van voice recognition

De groei in digitale assistenten en smart speakers wordt voor een deel veroorzaakt doordat de spraakherkenning steeds beter wordt. Google’s foutmarge zit huidig op 8%, terwijl dat in 2016 nog 25% was. IBM Watson zit momenteel op 5,5% en ze streven naar 5,1%. Bij een foutmarge van 5,1% zit je op hetzelfde niveau als twee mensen die tegen elkaar praten, omdat mensen van elke twintig woorden die ze horen, een tot twee woorden missen. 

Voice search wordt enkel maar beter én belangrijker. Door nu aan de slag te gaan met de juiste optimalisaties, zul je daar straks profijt van hebben!