Welke extensie kies ik voor mijn domeinnaam?

2 min.
welke extensie voor mijn domeinnaam?

Wanneer je besluit een nieuwe website op te zetten, is het kiezen van een goede domeinnaam erg belangrijk. Een gepaste domeinnaam moet kort, eenvoudig, uniek en zoekmachinevriendelijk zijn.

Maar weet je wat minstens even belangrijk is als het kiezen van een goede domeinnaam? Juist. Het kiezen van de extensie. Kies je voor .be? Of .com? Of een andere extensie? De keuze is niet zo voor de hand liggend.

Wat is een domeinextensie?

Een domeinnaam is een uniek adres op het internet dat toegang verleent tot een website en bestaat uit twee delen:

  • de naam: dit is het effectieve adres van jouw website. Zoals Duo, Google, Bol…
  • de extensie: dit is het laatste gedeelte van een domeinnaam, hetgene wat na de ‘.’ komt te staan. Zoals .be, .nl, .org, .com…

Er zijn twee soorten domeinextensies:

  • generieke domeinextensies (gTLD of generic Top Level Domain), zoals .com, .net, .biz.
  • land domeinextensies (ccTLD of country code Top Level Domain), zoals .be, .nl, .lu, .de, .eu…

Sinds kort is er een nieuwe generieke TLD het leven ingeroepen. Dit zijn extensies zoals .pasta of .brussel. Deze extensies geven beter weer waarover de website precies gaat. Er wordt veel gespeculeerd over de voor- en nadelen voor SEO van deze nieuwe extensies. Ondanks sommige succesverhalen van het gebruik, geeft Google’s John Mueller aan dat er geen voor- noch nadelen verbonden zijn aan deze extensies. Al lijkt het niet zo onlogisch dat het gebruiken van een relevant en goed keyword als extensie, een voordeel heeft ten opzichte van een traditionele extensie :-) …

Welke extensie kies ik?

De keuze van je extensie hangt af van het doel dat je voor ogen hebt met jouw business en website. Beide type extensies hebben een eigen functie.

Wil je graag internationaal scoren? Dan is het verstandig een gTLD zoals .com te kiezen. Wanneer je website gericht is op een specifiek land, is het aan te raden om de ccTLD van dit land te kiezen (.be, .nl, .lu…).

Het kiezen van een extensie en SEO

Bij de keuze van een extensie wordt er maar al te vaak geen rekening gehouden met SEO. Nochtans heeft de keuze van een TLD invloed op jouw zoekmachineresultaten.

domeinextensies en SEO

ccTLD

Het gebruik van een ccTLD geeft het sterkste signaal door aan Google waar de oorsprong van de website zich bevindt. Zonder even rekening te houden met andere SEO-factoren, zal 'domeinextensie.be' beter scoren in Google.be dan 'domeinextensie.nl' of 'domeinextensie.fr'. 

Het nadeel van een ccTLD is dat, wanneer je wilt uitbreiden naar andere landen, je telkens een nieuwe extensie moet aanschaffen. Dit kan ten eerste de kosten al behoorlijk doen oplopen en daarbij zien crawlers van zoekmachines deze websites niet als één website net omdat ze verschillende extensies hebben. Elke website moet dus zelf de nodige autoriteit opbouwen om goed te scoren in de zoekresultaten.

gTLD

Generieke TLD’s hebben een internationaler karakter. Of je nu kiest voor een .com, .pizza, .webshop: gTLD’s hebben volgens Google evenveel kans om goed te scoren in de zoekresultaten. Ondanks de beweringen van Google, tonen bepaalde succesverhalen toch aan dat de gerichte keuze van het extensie-woord, een invloed kan hebben.

Zeg nou zelf: bijvoorbeeld bij ‘chocolatier.com’ versus ‘chocolatier.opleidingen’, zal ‘chocolatier.opleidingen’ meer kans hebben om hoger te scoren op zoektermen gerelateerd aan opleidingen voor chocolatiers.

Waar je echter wel goed rekening mee moet houden bij het gebruik van een gTLD, is dat je op een goede manier met jouw doelpubliek communiceert. Zorg voor een aangepaste communicatie, zoals bijvoorbeeld het aanbieden van een meertalige website naargelang jouw doelpubliek met daarbij (uiteraard) goed opgezette hreflang tags. Vergeet trouwens niet om de internationale targetting in je Google Search Console door te geven.

Hulp nodig? Bij ons ben je aan het juiste adres. Wij helpen je om de beste strategische keuzes te maken voor jouw website en dat allemaal bij een heerlijke kop koffie :-)

 

Hallo,

hoe kunnen we je helpen?

 

Een nieuw project, nice!

Muriel helpt je met plezier verder, bel je haar even op?

 

Je zoekt informatie.

Er is al heel wat info waarin je kan zoeken. Niets gevonden? Bel even naar Tom of Leen.