E-mailmarketing

blijf top-of-mind bij je doelgroep en genereer verkeer naar je website

Wil je binnenkort nieuwsbrieven versturen? ‘E-mail’ is een ideaal kanaal om in contact te blijven met je klanten. Maar heb je er nog geen ervaring mee? Geen paniek, want wij dompelen je volledig onder in de wereld van e-mailmarketing!

There is no formula for the perfect email: authentic and honest messaging works.

Unknown

Wat is e-mailmarketing?

E-mailmarketing is een vorm van direct marketing. Je (potentiële) klanten worden d.m.v. een e-mail namelijk direct benaderd. De bekendste vorm van e-mailmarketing is het periodiek versturen van nieuwsbrieven. We kunnen echter pas spreken van e-mailmarketing als hier doelstellingen aan gekoppeld zijn. Denk maar aan: het vergroten van je naamsbekendheid, top-of-mind blijven bij je doelgroep, een persoonlijke relatie opbouwen met je klanten, meer verkeer genereren naar je website en ga zo maar door.

Waarom e-mailmarketing?

E-mailmarketing is een krachtige marketingtool én kan een waardevol communicatie- en promotiemiddel zijn voor je bedrijf. Via e-mailmarketing kan je je klanten en/of prospecten op de hoogte houden van innovaties in de sector, nieuwe producten, relevante cases, interessante aanbiedingen, promoties, geplande evenementen … En afhankelijk van de sector soms zelfs jobaanbiedingen!

Make it simple. Make it memorable. Make it inviting to look at. Make it fun to read.

Lea Burnett

Aan de slag met e-mailmarketing?

Het succes van e-mailmarketing

Het succes van e-mailmarketing komt niet zomaar aanwaaien. Het is belangrijk om je eerst enkele vragen te stellen en deze alsook te beantwoorden:

  • Met welk doel wil je nieuwsbrieven versturen?
  • Welke producten en/of diensten wil je promoten in je nieuwsbrief? 
  • Welke doelgroep(en) wil je benaderen?
  • Waar haal je je content vandaan?
  • Hoe vaak wil je een nieuwsbrief uitsturen?
  • … 

Neem je tijd om een ‘plan’ op te stellen, want op lange termijn pluk je er de vruchten van! 

Maak gebruik van een online marketingtool

Om op een goede manier nieuwsbrieven te versturen naar je klant- en/of prospectiebestand, maak je het best gebruik van een goede online e-mailmarketingtool. Bij Duo gebruiken we hiervoor MailChimp. MailChimp voorziet een eenvoudige en overzichtelijke bediening, waar je zowat alles mee kan doen op vlak van e-mailmarketing. Bovendien is MailChimp voortdurend mee met de ontwikkelingen in de markt. 

Een optimaal resultaat

Om een zo optimaal mogelijk resultaat te bereiken, vinden we het belangrijk om: 

  • Op basis van je beschikbare content, periodiek naar het klanten- en/of prospectenbestand te mailen. 
  • Segmentatie en personalisatie te kunnen voorzien, om de nieuwsbrief zo relevant mogelijk te maken voor je ontvanger. 
  • Voldoende call-to-actions te voorzien, die de lezers naar de juiste landingspagina’s leiden, waar ze meer te weten kunnen komen over een bepaalde topic. 
  • Sterke visuals te gebruiken, want een beeld zegt meer dan duizend woorden! 
  • … 

Meten is weten 

We kennen allemaal het gezegde ‘meten is weten’. Ook bij e-mailmarketing is dit van toepassing. Probeer bepaalde zaken te testen in een e-mailcampagne en de resultaten nadien ook te analyseren. Wat kan er beter? Welke call-to-actions zorgden voor veel verkeer naar de website? Wat is de click-through-rate? Door je statistieken af en toe te bekijken, krijg je meer inzicht in het gedrag van je doelgroep en kunnen je nieuwsbrieven alleen meer beter worden!

Statistieken MailChimp

Opgelet!

Kwalitatief klanten- en/of prospectiebestand

Vooraleer je wilt starten met e-mailmarketing, is het belangrijk om over een kwalitatief klanten- en/of prospectiebestand te beschikken. Want zonder e-mailadressen, ook  geen e-mailmarketing. Maar geen paniek, want wij helpen je!

Toestemming 

Het is van groot belang om de wetgeving over het versturen van e-mails te respecteren. Maar wat betekent dit concreet? Vooraleer je nieuwsbrieven gaat versturen naar je klantenbestand, moet je weten dat iedere ontvanger van je (commerciële) nieuwsbrief, toestemming moet gegeven hebben om een nieuwsbrief naartoe te versturen. Dit heet ook wel een ‘opt-in’.

Maar hoe kom je nu op de correcte wijze aan die toestemming? Je kan als bedrijf op verschillende manieren toestemming vragen aan je ontvangers van de nieuwsbrief: 

  • Integreer een aanvinkvakje in de inschrijvingsmodule met volgende tekst: “Ik wil de nieuwsbrief graag ontvangen.”
  • Vraag om toestemming via e-mail: vanaf het moment dat de geïnteresseerde zijn gegevens achterlaat, stuur je hem of haar een e-mailtje, waar ze moeten bevestigen dat ze toestemming gegeven hebben. 

A small list that wants exactly what you’re offering is better than a bigger list that isn’t committed.

Ramsay Leimenstoll

E-mailmarketing is een krachtige marketingtool en dit zowel voor grote als kleine ondernemingen. Geen idee hoe eraan te beginnen? Wij kunnen je helpen en zien het als onze plicht om ervoor te zorgen dat je nieuwsbrief precies bestaat uit datgene wat je klanten verwachten. Ben je klaar om erin te vliegen? Wij zien het alvast zitten!