Intranet & Extranet

Een intranet is een communicatiemiddel om te gebruiken binnen je bedrijf waarmee je op een snelle en veilige manier informatie kan delen met je medewerkers. Een extranet is daarentegen een handige tool om snel beveiligde info te delen met je klanten, partners en/of leveranciers.

Contacteer ons

Zowel intranets als extranets spelen een cruciale rol in het verbeteren van de communicatie, het delen van informatie en het vergroten van de efficiëntie binnen organisaties.

Waarom een intranet?

Een intranet is een interne communicatietool die bedrijven en organisaties kunnen gebruiken om hun werknemers en afdelingen op één platform te verbinden. Het biedt vele voordelen voor de organisatie, zoals een verbeterde communicatie, verhoogde efficiëntie en betere samenwerking tussen werknemers.

Met een intranet kunnen werknemers gemakkelijk informatie en documenten delen (denk maar aan het aankondigen van evenementen), discussies voeren en feedback geven aan elkaar. Bovendien kan een intranet dienen als een centraal punt voor het delen van belangrijke bedrijfsinformatie zoals beleidsdocumenten, werkinstructies en trainingen. Dit helpt bij het creëren van een uniforme werkcultuur en het verbeteren van de algehele bedrijfsprestaties.

Intranetten kunnen ook de veiligheid verbeteren doordat toegang tot informatie beperkt kan worden tot alleen de werknemers die daarvoor gemachtigd zijn. Er moet namelijk ingelogd worden via een gebruikersnaam en wachtwoord. Op die manier is je vertrouwelijke informatie niet beschikbaar voor buitenstaanders.

Binnen de organisatie kan je ook bepalen wie de informatie te zien krijgt. Heb je een bericht enkel voor het managementteam? Dat is geen probleem binnen het intranetsysteem.

make it fly
Toepassingen van intranet

Een intranet kan op heel wat vlakken worden ingezet binnen je bedrijf:

  • Snellere en betere samenwerking binnen de afdelingen van je bedrijf

  • Optimaliseren van je administratie

  • Bijhouden van klantenbestanden

  • Productfiches updaten en meteen doorspelen naar je vertegenwoordiger

  • Procesbeschrijvingen

  • Opvolgen van bestellingen

  • Opvolging van projecten door je projectmanagers

  • Privé social media binnen je bedrijf

  • Bedrijfsprocedures en werkprocessen delen

  • Geschikt voor thuiswerkers

  • Enz...

En wat met een extranet?

Een extranet is een besloten netwerk dat bedrijven en hun partners (of klanten) verbindt en hen toegang geeft tot specifieke informatie, applicaties of diensten. Het biedt verschillende voordelen, zoals verbeterde communicatie, verhoogde efficiëntie en betere relaties met hun klanten. Met een extranet is het mogelijk om bijvoorbeeld productinformatie, prijslijsten en ordertracking te delen.

Een extranet biedt toegevoegde waarde aan je klanten

Een klantencentrum waarbij je klanten hun bestelde product of project op de voet kunnen volgen zullen ze zeker appreciëren. Het maakt het op deze manier ook eenvoudiger voor jou om informatie op een gebruiksvriendelijke manier te delen met je eindklant.

Ook een extranet is veilig en betrouwbaar

Het extranet zet alsook in op veiligheid en betrouwbaarheid. Je hebt niet zomaar toegang tot een extranet: er moet ingelogd worden via een gebruikersnaam en wachtwoord. Op die manier is deze vertrouwelijke informatie enkel beschikbaar voor wie je wenst. Wens je een bericht te delen met klanten die voor minimum 1000 euro kochten? Geen probleem. Het is allemaal mogelijk binnen een professioneel extranet.

Toepassingen van een extranetomgeving
  • Klantenbeheer

  • Opvolgen van bestellingen

  • Handleidingen beschikbaar maken

  • Gebruikersgegevens

  • Klachtenafhandeling

  • Verhoogde productiviteit

  • Efficiëntere communicatie

  • Enz...