SEA of Search Engine Advertising

Met behulp van SEA, of Search Engine Advertising, bereik je steeds de juiste consumenten op het perfecte moment. Je creëert op deze manier een knappe naamsbekendheid voor je business en haalt moeiteloos nieuwe klanten binnen. Met andere woorden, SEA is een onmisbaar onderdeel van jouw online-marketingmix.

Contacteer ons
Search Engine Advertising: wat, hoe en waarom?

Search Engine Advertising biedt je de kans om binnen zoekmachines - zoals Google en Bing - advertenties te plaatsen. Waar SEO een werk van lange adem is en tijd nodig heeft om je website/webshop hoger te laten scoren in de zoekresultaten, levert SEA je onmiddellijk resultaat op. Door in te zetten op SEA heb je als organisatie een grotere impact op je positie in de zoekresultaten. De techniek is gebaseerd op het pay-per-click model. Dit betekent dat je enkel betaalt wanneer iemand op je advertentie doorklikt.

Omwille hiervan, en het feit dat je advertentie enkel verschijnt bij zoekwoorden gerelateerd aan je bedrijf, krijg je uitsluitend geïnteresseerde bezoekers over de vloer. Wat uiteraard een positieve impact heeft op je ROI. Bovendien laat het je toe om heel gericht te adverteren, waardoor je advertenties enkel getoond worden aan klanten die reeds interesse hebben of letterlijk op zoek zijn naar je product of dienst. Google Ads is de toonaangevende speler voor SEA, al mogen ook de andere zoekmachines niet uit het oog verloren worden.

Stopping advertising to save money is like stopping your watch to save time.

Henry Ford
make it fly - SEA - Digital marketeers
Search advertising

De meest voorkomende vorm van zoekmachineadverteren is search advertising. Bij search advertising komen je tekstadvertenties op de eerste pagina in de zoekresultaten van Google terecht. Wanneer consumenten bijgevolg via Google op zoek gaan naar jouw producten of diensten, komt jouw advertententie tevoorschijn. Het is dan ook cruciaal om de zoekwoorden te definiëren die passen bij jouw producten en diensten. Search advertising focust zich op acties, bijvoorbeeld potentiële klanten die klikken op je tekstadvertentie, die je bedrijf opbellen, etc..

Zoekwoordonderzoek

Een campagne, en dus advertenties, hebben pas zin als zij vooraf zijn gegaan door een zoekwoordonderzoek. Met behulp van een zoekwoordonderzoek bepalen we welke termen relevant zijn voor jouw business én gaan we na welke van deze termen consumenten actief gebruik maken.

SEA campagnes

Aan de hand van voorgaande zoekwoordonderzoek, bouwen we de gepaste campagnes op maat van jouw doelgroep(en), merk, producten of services... . We gaan aan de slag met:

  • Het opstarten of verder optimaliseren van (bestaande) campagnes
  • Het bepalen van het budget met behulp van het zoekwoordonderzoek
  • Het toevoegen van advertentiegroepen en elk hun eigen kwalitatieve advertenties
  • Het toevoegen van extensies om de zichtbaarheid van je advertenties te verhogen
  • Het instellen van conversies

Bij SEA is het belangrijk om de bestaande campagnes op regelmatige basis onder de loep te nemen: zorgen de advertenties voor de gewenste resultaten of ROI? Door deze advertenties goed op te volgen, merken we snel op wat wel of net niet naar behoren werkt. Zo spelen we steeds kort op de bal en verkrijgen we de meest effectieve advertenties.

Display advertising

Naast search advertising, kun je eveneens beroep doen op display advertising. Bij display advertising verschijnen er banners die de naamsbekendheid van je merk, product of dienst vergroten. En dit bij een groter publiek.

Zo kan je kiezen op welke websites jouw banner mag verschijnen, welke interesses je publiek moet hebben, welke leeftijdscategorie je wenst aan te spreken en ga zo maar door.

Herhaal je boodschap met remarketingadvertenties

Maar er is meer. Wil je je doelgroep een extra incentive geven? Dan kan je beroep doen op remarketingadvertenties. Deze zijn uiterst relevant voor je doelgroep en hebben als belangrijkste doel het genereren van conversies op je website of webshop. Denk maar aan contactaanvragen, nieuwsbriefinschrijvingen of een aankoop. De naam doet je waarschijnlijk al vermoeden wat deze advertenties inhouden: remarketing, opnieuw marketen, mensen opnieuw bereiken.

Met remarketingadvertenties kunnen we de potentiële klanten die je website of webshop reeds bezocht hebben, opnieuw bereiken met een tekst- of banneradvertentie binnen het zoek- of displaynetwerk van Google. Deze mensen hebben reeds met je kennisgemaakt, zijn geïnteresseerd én hebben misschien nog maar een klein duwtje in de rug nodig om hun doel te voltooien.

Remarketingadvertenties zijn bijgevolg uiterst relevant om de conversies op je website of webshop een boost te geven.

Want, herhaling werkt.