Search Engine Advertising

je doelgroep gericht targetten!

Je doelgroep doeltreffend bereiken? Met Search Engine Advertising - of kortweg SEA - kan het op een subtiele manier, net op het moment dat (potentiële) klanten op zoek zijn naar jou. Je herkent het vast en zeker. Wanneer je favoriete elektrotoestel het begeeft, wens je stante pede een nieuwe. En waar begint je zoektocht? Op Google of op de website van de dichtstbijzijnde elektrozaak in je buurt. En net hier verschuilt de kracht van SEA zich. SEA laat je toe bovenaan te verschijnen in de zoekresultaten en/of je (potentiële) klant subtiel te volgen met aantrekkelijke advertenties. Het zorgt ervoor dat je producten of diensten beter gevonden worden door je klanten, bezoekers en zoekmachines! Benieuwd! Lees er meer over!

Stopping advertising to save money is like stopping your watch to save time.

Henry Ford

Search Engine Advertising: wat, hoe en waarom?

Search Engine Advertising, of op zijn Vlaams zoekmachineadverteren, biedt je de kans om binnen zoekmachines - zoals Google en Bing -  advertenties te plaatsen. Waar SEO een werk van lange adem is en tijd nodig heeft om je website/webshop hoger te laten scoren in de zoekresultaten, levert SEA je onmiddellijk resultaat op. Door in te zetten op SEA heb je als bedrijf een grotere impact op je positie in de zoekresultaten.

De techniek is gebaseerd op het pay-per-click model. Dit betekent dat je enkel betaalt wanneer iemand op je advertentie doorklikt. Omwille hiervan, en het feit dat je advertentie enkel verschijnt bij zoekwoorden gerelateerd aan je bedrijf, krijg je enkel geïnteresseerde bezoekers over de vloer. Wat uiteraard een positieve impact heeft op je ROI! Bovendien laat het je toe om heel gericht te adverteren, waardoor je advertenties enkel getoond worden aan klanten die reeds interesse hebben of letterlijk op zoek zijn naar je product of dienst.

Google AdWords is de toonaangevende speler voor SEA, al mogen ook de andere zoekmachines niet uit het oog verloren worden.

Scherm SEA
Scherm SEA

Search advertising

De meest voorkomende vorm van zoekmachineadverteren is search advertising. Bij search advertising komen je tekstadvertenties op de eerste pagina in de zoekresultaten van Google terecht. Wanneer consumenten bijgevolg via Google op zoek gaan naar jouw producten of diensten, komt jouw advertententie tevoorschijn. Het is dan ook cruciaal om de zoekwoorden te definiëren die passen bij jouw producten en diensten. Search advertising focust zich op acties, bijvoorbeeld potentiële klanten die klikken op je tekstadvertentie, die je bedrijf opbellen, etc..

Scherm search advertising

Display advertising

Naast search advertising, kun je eveneens beroep doen op display advertising. Bij display advertising verschijnen er banners die de naamsbekendheid van je merk, product of dienst vergroten. En dit bij een groter publiek! Zo kan je kiezen op welke websites jouw banner mag verschijnen, welke interesses je publiek moet hebben, welke leeftijdscategorie je wenst aan te spreken en ga zo maar door!

Scherm display advertising

Shopping ads

Maar ook de shopping ads mogen we niet vergeten! Indien een consument via Google op zoek gaat naar jouw producten, ziet hij/zij een foto van je product, de bijhorende prijs en de naam van je bedrijf. Consumenten die verleid worden door je advertentie kunnen doorklikken naar je webshop, waar ze meer informatie krijgen over het artikel en tot aankoop kunnen overgaan.

Scherm shopping ads

Herhaal je boodschap met remarketingadvertenties

Maar er is meer! Wil je je doelgroep een extra incentive geven? Dan kan je beroep doen op remarketingadvertenties! Deze zijn uiterst relevant voor je doelgroep en hebben als belangrijkste doel het genereren van conversies op je website of webshop. Denk maar aan contactaanvragen, nieuwsbriefinschrijvingen of een aankoop. De naam doet je waarschijnlijk al vermoeden wat deze advertenties inhouden: remarketing, opnieuw marketen, mensen opnieuw bereiken. Met remarketingadvertenties kunnen we de potentiële klanten die je website of webshop reeds bezocht hebben opnieuw bereiken met een tekst- of banneradvertentie binnen het zoek- of displaynetwerk van Google. Deze mensen hebben reeds met je kennisgemaakt, zijn reeds geïnteresseerd én hebben misschien nog maar een klein duwtje in de rug nodig om hun doel te voltooien. Remarketingadvertenties zijn bijgevolg uiterst relevant om de conversies op je website of webshop een boost te geven. Want, herhaling werkt!

Bij Duo zijn we al jaren trotse Google Partner. Wens je de juiste klanten op de juiste plaats én op het juiste moment te bereiken? Neem contact met ons op! Wij zorgen dat je scoort bij je doelgroep!