Barry Callebaut

Internationale corporate website
Duo

Uitvinder van de 100% natuurlijke, roze Ruby chocolade en ‘s werelds grootste chocoladeproducent Barry Callebaut koos een 15-tal jaar geleden voor Duo als digitale partner. Uit deze samenwerking is inmiddels een hecht partnership gegroeid. Zo maakten we voor hen reeds verschillende brand websites en apps, zoals de Callebaut website, de Cacao Barry website, de Itinero & Chocolizer app en tal van andere digitale tools. Ook voor hun nieuwe, allesomvattende corporate website sloegen we de handen ineen.

De uitdaging.

Een performante website waarin het Barry Callebaut verhaal in al zijn volledigheid op een overzichtelijke en moderne wijze wordt gevisualiseerd. Enerzijds moet de website het online gezicht van het overkoepelende Barry Callebaut worden, anderzijds een portaal waarin alle verschillende merken uitvoerig worden tentoongesteld, elk bovendien in hun eigen stijl.

De oplossing.

Gezien de complexiteit van het project hebben we gekozen voor een op maat gemaakt Drupal framework, waarbij we van het begin tot het eind rekening hebben gehouden met alle wensen en noden van de klant. Dankzij onze jarenlange ervaring met Barry Callebaut wisten we heel goed waar de valkuilen en uitdagingen binnen dit project zich bevonden. Zo konden we op een heel korte tijd een mooi eindresultaat neerzetten. Efficiency is key!

Het resultaat.

Een performante Drupal 8 website met alles erop en eraan, waar de verschillende doelgroepen gemakkelijk en snel hun weg kunnen vinden. Denk hierbij aan het management, investeerders, de pers en potentiële nieuwe werknemers, maar in deze eerste fase ook het Food Manufacturers team: één van de commerciële units binnen Barry Callebaut, waar groothandels de nieuwste trends & insights omtrent chocoladeproducten kunnen ontdekken. Later dit jaar zullen de andere commerciële units en brands hun intrede tot deze website doen.

Barry Callebaut corporate showcase | Duo

Samenwerking met andere agencies

Soms kunnen er bij een groot project meerdere partijen betrokken zijn in het ontwikkelproces van A tot Z. Een probleem? Nee hoor! Door helder en duidelijk met elkaar te communiceren zorgen we ervoor dat alle neuzen in dezelfde richting staan. We bundelen onze krachten en zetten zo samen een formidabel eindresultaat neer. Voor dit project werkten we samen met The Reference uit Gent voor de uitwerking van het concept en DesignBridge uit Amsterdam voor de uitwerking van het design en de brand guidelines.  

Beschikbaarheid van content & producten

Gezien het uitgesproken internationale karakter van Barry Callebaut is het heel belangrijk dat de website in verschillende landen en talen beschikbaar is. Hierbij houden we niet alleen rekening met het vertalen van content, maar ook met de beschikbaarheid van deze content of producten in verschillende landen. We spreken hierbij over culturen.

Bij Barry Callebaut zijn zowel de content als het productaanbod zeer cultuurspecifiek: bepaalde merken en producten mogen in land A wel zichtbaar zijn, maar in land B niet. Om dit efficiënt te kunnen beheren, is binnen het door Duo ontwikkelde PIM-systeem de mogelijkheid voorzien om bepaalde producten in 1 klik met meerdere culturen te synchroniseren, of juist los te koppelen. Eventuele aanpassingen, bijvoorbeeld betreffende productinformatie, zullen dan ook voor alle culturen automatisch én in sync worden verwerkt. We hebben bovendien ook voor de mogelijkheid gezorgd om content over de verschillende culturen heen te delen, zonder deze effectief te moeten vertalen. Handig, vind je niet?

Barry Callebaut corporate showcase | Duo

Content & SEO migratie

Met de uitdagende deadline in het achterhoofd moest de content van de oude corporate website en de Food Manufacturers website op een efficiënte manier overgezet worden naar de nieuwe website. Het overzetten van een groot deel van de corporate content werd onder ons toeziend oog uitgevoerd door het Barry Callebaut team in Zwitserland. Het overnemen van alle content op de Food Manufacturers website namen wij, samen met de mensen van Barry Callebaut in Wieze, voor onze rekening.

Nadat we allereerst een oplijsting hadden opgemaakt van alle pagina’s op beide websites, kon er gekeken worden welke pagina’s de moeite waren om over te nemen op de nieuwe website, en welke pagina’s we zonder gevaar voor SEO konden laten vallen. Om er zeker van te zijn dat de nieuwe website na lancering zo weinig mogelijk SEO waarde zou verliezen, werden alle pagina’s van de oude websites via een 301 redirect één-op-één doorverwezen naar hun gelijkwaardige pagina op de nieuwe website.

Om de performantie van de nieuwe website zowel op marketing vlak als op server performance vlak nauwgezet te kunnen opvolgen, werden een aantal dashboards via Google Data Studio opgemaakt, die er voor zorgen dat de mensen van Barry Callebaut de evolutie van de website zelf eenvoudig kunnen nakijken en wij proactief én snel kunnen bijsturen waar dit volgens de resultaten van de website nodig blijkt.

Terug- of vooruitblik?

We kijken terug op een complexe, maar toffe uitdaging. We zijn trots op een wederom geslaagd project voor de Barry Callebaut Group. Maar we zitten niet stil! Inmiddels zijn we volop bezig met de volgende fasering: onder andere de implementatie van een vergaande productfiltering in strikt afgebakende markten en een indrukwekkende achterliggende technische constructie. Ook de andere brands zullen gaandeweg hun intrede op de corporate website doen. 

Als je inmiddels, net zoals wij, nu toch ook wel erg veel zin in iets zoets hebt gekregen, neem dan zeker even een kijkje op de nieuwe Barry Callebaut website en laat je onderdompelen in de wondere wereld van chocolade!

 

Hallo,

hoe kunnen we je helpen?

 

Een nieuw project, nice!

Muriel helpt je met plezier verder, bel je haar even op?

 

Je zoekt informatie.

Er is al heel wat info waarin je kan zoeken. Niets gevonden? Bel even naar Tom of Leen.