Hairco-logo

Hairco is een rebelse nieuwkomer in de professionele kapperswereld. Ze willen dé referentie worden op het vlak van kwalitatieve en exclusieve haarproducten. Voor hen ontwikkelden wij een custom B2B webshop die hen toelaat hun uitgebreid gamma aan te bieden aan een select publiek.

De uitdaging.

Een B2B webshop zonder opgelegde huisstijl en met een specifieke registratieflow ontwikkelen tegen een zeer krappe deadline. Ook had de klant nood aan op maat gemaakte promoties, specifiek gericht op zijn eigen business en eigen doelgroep. 

De oplossing.

Een zeer nauwe samenwerking met de klant, waarbij dankzij een uitgebreide define fase en korte feedbackloops een resultaat neergezet kon worden dat voldoet aan de verwachtingen. De create fase verliep in sprints waardoor het mogelijk was om last-minute nog een uitgebreid PIM-systeem toe te voegen.

Het resultaat.

Een innovatieve webshop waarbij de voorraad in realtime tussen Drupal (het Content Management Systeem) en Akeneo (het Product Information Management systeem) geüpdatet wordt. De webshop kent een jonge, rebelse huisstijl die doorheen de volledige lay-out doorgetrokken wordt.

 

Hairco homepage
Een uitgebreide define fase

Heel veel producten die verkocht worden door kappers en barbiers zijn ook te koop voor particulieren, dit zorgt ervoor dat de omzet die de kappers en barbiers in hun eigen salon hebben daalt. Hairco wil hier verandering in brengen en de trendsettende speler worden die de meest kwaliteitsvolle producten uitsluitend aan professionals aanbiedt. Hairco verkoopt hun producten multi-channel enkel aan diegenen die een geldig BTW-nummer kunnen voorleggen. 

Ook de promoties en prijzen van de producten zijn slechts zichtbaar na inloggen op de website. Deze functie zit dus verborgen achter de registratie. Na enkele interactieve workshops met de klant kwamen we tot afgewerkte wireframes en een gedetailleerde offerte. Zo’n uitgebreide define fase zorgt ervoor dat de klant optimale controle heeft over het budget en de fasering van het project. Na de define fase begonnen we aan de create fase. Hierbij was er geen opgelegde huisstijl waardoor wij besloten een workshop bij de klant op kantoor te organiseren om de sfeer en cultuur te gaan opsnuiven. 

hairco-mobile

Dankzij de nauwe samenwerking met het projectteam binnen Duo, tussentijdse opleveringen en snelle feedback bij eventuele issues leverde Duo een resultaat af die onze verwachtingen meer dan inloste.

Serge De Mey, IT Project Manager, Hairco

Specifieke promoties

In de offline wereld kunnen kappers en barbiers bij het bestellen van producten aanspraak maken op zeer uitgebreide aanbiedingen. Al snel werd duidelijk dat de standaard promoties uit Drupal Commerce niet zouden volstaan om de uitgebreide variaties aan promoties van Hairco ook online te kunnen aanbieden. Daarom ontwikkelden we op maat gemaakte mogelijkheden.

Een van de highlights is het systeem om productkenmerken in te geven. Dit systeem laat toe om bijvoorbeeld een korting op alle scharen van het merk Wahl te geven zonder deze korting product per product te moeten instellen. Ook de standaard conditie om een product in aanbieding te zetten werd uitgebreid zodat men een lijst aan producten kan ingeven i.p.v. één enkel product.

Naast de condities hebben we ook de aanbiedingsopties voor promoties aangevuld. Zo is er een percentagekorting per aantal producten, waarbij je 5 euro korting krijgt per 3 artikelen waarvoor de promotie geldt. Het aankopen van 6 producten geeft je vervolgens 10 euro korting in totaal, terwijl je bij 5 producten maar 5 euro krijgt.

hairco-promoties
Eén centrale informatiebron dankzij het PIM-systeem

Door automatisering zijn er de afgelopen jaren steeds meer systemen binnen organisaties gekomen. Al deze systemen bevatten waardevolle informatie. Om al die informatiestromen goed te laten verlopen is er een systeem bedacht: een Product Informatie Management systeem (PIM). Een PIM-systeem reguleert alle informatie tussen verschillende systemen zoals ERP systemen, boekhoud systemen, webshops, etc. Dit zorgt ervoor dat alle data overal hetzelfde is. Wanneer zowel het kassasysteem als de webshop van een organisatie op het PIM-systeem aangesloten zijn, zal de informatie over het assortiment op beide plaatsen gelijk zijn. De ingebouwde voorraadchecks bij Hairco bijvoorbeeld zorgen ervoor dat de voorraad steeds up to date is. 

Het PIM-systeem voor Hairco werd gebouwd in Akeneo, een open-source platform met een uitgebreide community. Akeneo laat je toe om gemakkelijk categorieën, producten afbeeldingen, attributen, … als excel of csv bestand te importeren of exporteren. Er is standaard een API voorzien waarmee derden kunnen communiceren met het PIM-systeem. Bovendien kan je de gebruikers, rollen en machtigingen zo gaan instellen dat het contentteam alleen toegang heeft tot de informatie die zij nodig hebben en de veldwaarden die zij mogen wijzigen. Dit helpt om een gecontroleerde omgeving te bieden als je delen van je productverrijking of vertaalopdrachten wilt uitbesteden. 

Back To School met Hairco

Hairco focust zich met de webshop en fysieke winkels niet enkel op bestaande kappers en barbiers, maar ook op kapper studenten. Zij moeten tijdens hun opleidingstraject voor kapper heel wat materiaal aankopen en kunnen hiervoor ook bij Hairco terecht. 

Bij aanvang van hun studies moeten zij bovendien een heel omvangrijk pakket aan basis materiaal aankopen, waar een groot budget naar toe gaat. Zo ontstond het idee bij Hairco om deze studenten een Back To School pakket aan te bieden waarin ze dit basis materiaal aan een uiterst voordelig tarief kunnen aankopen en tevens kennis kunnen maken met Hairco als partner doorheen hun studies. Het voornaamste doel van deze actie: Hairco heel gericht introduceren bij de doelgroep van student kappers. 

Om deze actie slaagkracht bij te zetten, besloten we samen met Hairco om hier een Facebook advertentiecampagne aan te koppelen die heel gericht het Back To School pakket tot bij deze beginnende kapper studenten kon brengen. 

hairco-back to school

We gingen aan de slag met het ontwerpen van een herkenbaar campagnebeeld voor deze actie, dat volledig in lijn lag met de rebelse Hairco stijl en matchte met de leefwereld van student kappers. 

Op basis van dit campagnebeeld lanceerden we verschillende Facebookadvertenties die de student kappers moesten overtuigen om een kijkje te nemen op de speciaal ontworpen landingspagina met de inhoud & details van dit Back To School pakket.

Gedurende de looptijd van deze campagne werd een online dashboard opgezet waardoor Hairco het succes van deze campagne op de voet kon volgen en wij op dagelijkse basis heel gericht optimalisaties aan de campagne konden aanbrengen. 

Het resultaat? Een geslaagde campagne die Hairco heel wat naamsbekendheid bij deze doelgroep bezorgde. 

Een klant die weet wat hij wil en een stevig businessplan heeft, dat vormt een perfecte match met make it fly! In de toekomst zorgen we voor verdere constante optimalisatie van de webshop en een uitbreiding van de functionaliteiten. Let’s go Hairco!