De Havenbus

Mobile booking app
Duo

De vereniging van havenondernemingen in Zeebrugge (APZI) riep onze hulp in om hun concept “De Havenbus” verder uit te bouwen. De Havenbus is sinds 2007 een vast transportmiddel in het (met openbaar vervoer moeilijk bereikbare) havengebied van Zeebrugge. Tot voor kort kon de reservatie van een zitje op die bus uitsluitend via de werkgever verlopen. Dankzij de nieuwe app staat dit nu ook open voor elke individuele werknemer!

De uitdaging.

Met een krappe deadline voor ogen stonden we voor een interessante vraag: hoe konden we ervoor zorgen dat alle werknemers van de haven de Havenbus kunnen boeken, zonder dat we het bestaand concept & proces van de Havenbus moeten aanpassen?

De oplossing.

Een mobile app, publiek beschikbaar op iOS en Android, was het antwoord! Samen met APZI en Groep Caus haakten we het nieuwe reservatieproces in op het bestaande, met de mobiele applicatie als toegangspunt voor de werknemers van de haven.

Het resultaat.

Sinds mei 2018 is het mobiele platform van De Havenbus volledig operationeel - medewerkers van de Havenbus kunnen terecht in ons op maat ontwikkeld Drupal 8 CMS om bestellingen en transacties te beheren, gebruikers kunnen op hun beurt met een iOS of Android app aan de slag - voor de achterliggende technologie van de apps kozen we trouwens voor React Native.

De haven bus app

Boeken in minder dan 3 minuten!

Het reserveren van een pendeldienst is iets waar een gebruiker zo weinig mogelijk tijd aan wil besteden. Dit hielden we goed in gedachten tijdens de uitwerking van het project. Efficiëntie is een voorwaarde voor elk vlot aankoopproces en gezien pendelen een dagdagelijkse bezigheid is, moesten we hier extra op scherpstellen.

Zo kunnen gebruikers meerdere bussen per sessie reserveren en pre-fillen we telkens de nodige invulvelden op een logische manier: bij het toevoegen van een nieuwe rit baseren we ons op de vorige busrit. Op die manier blijft het traject (al dan niet heen-en-terug) gelijk en staat als datum de volgende dag reeds ingevuld.

Een andere manier waarop de gebruikers tijd besparen is de mogelijkheid tot het aankopen van credits. Zo kan men bij een reservatie extra credits aankopen die bij een volgende reservatie ingezet kunnen worden. Op die manier slaan onze pendelaars het betalingsproces over bij hun volgende boeking!

Havenbus app icons

(G)een Stripe door de rekening!

Gezien de betaling volledig mobiel zou gebeuren, was onze keuze voor Stripe als betalingsintegrator snel gemaakt. Stripe voorziet namelijk een uiterst gebruiksvriendelijke integratie voor zowel iOS als Android. Naar implementatie en deadline toe vormde dit een echte meerwaarde: een mobiel betalingsproces werd nog nooit zo gemakkelijk geïmplementeerd!

Voor de techneuten onder ons: om de native iOS en Android SDK’s van Stripe te doen werken met de React Native omgeving van de app hebben we onze eigen bridge ontwikkeld. In de community waren al enkele libraries beschikbaar maar deze bleken niet helemaal te werken zoals verwacht. Onze developers gingen met veel plezier de uitdaging aan - en het resultaat? Dat spreekt voor zich.

We zijn trots dat haven van Zeebrugge met ons in zee wou gaan! Een mooi project om op terug te blikken. Ondertussen kijken we uit naar onze volgende uitdaging: een bedrijfsproces digitaal optimaliseren, of een nieuw online platform uit de grond stampen? You tell us!

 

Hallo,

hoe kunnen we je helpen?

 

Een nieuw project, nice!

Muriel helpt je met plezier verder, bel je haar even op?

 

Je zoekt informatie.

Er is al heel wat info waarin je kan zoeken. Niets gevonden? Bel even naar Tom of Leen.