Kabouter Plop poseert met twee kinderen.
Scroll to the next section

Plopsa pakt uit met een nieuw design

Parkwebsites op maat

De parken van Plopsa zijn opnieuw open voor jong en oud! Vroege vogels hebben het misschien al gezien: de website is voorzien van een gloednieuw design. Lees snel verder hoe we dit huzarenstukje tot stand hebben gebracht.

Maya
De homepage van de Plopsaland website weergegeven op een laptopscherm.
  • De uitdaging

    Een vernieuwing van de maar liefst negen websites van Plopsa, die zeer efficiënt en gemakkelijk te beheren moeten zijn. De data van de verschillende websites moet daarnaast gesynchroniseerd worden met de bestaande Plopsa apps.

  • De oplossing

    We hebben gekozen voor Drupal 8, een uiterst gebruiksvriendelijk en betrouwbaar CMS. We zochten ook bij dit project toenadering tot de eveneens knappe koppen van ons zusterbedrijf Nascom uit Limburg.

  • De resultaten

    Door de nauwe samenwerking met zowel het team van Plopsa als onze collega’s van Nascom, hebben we het beoogde resultaat kunnen neerzetten: stuk voor stuk performante, speelse en op maat gemaakte Drupal 8 websites, te beheren vanuit één centrale back-office.

Let's talk tech.

Negen verschillende Plopsa websites, dat vraagt om een gestructureerde aanpak! Zaken zoals ticketprijzen, openingsuren en bepaalde algemene content moet gemakkelijk en snel vanuit één plaats voor alle parken tegelijk ingegeven kunnen worden, zonder het overzicht te verliezen.

Daarom ontwikkelden we een ‘PMS’, oftewel een Park Management System, voor de websites van Plopsa: één centrale back-end waar alle parken aan gekoppeld zijn. We startten hiervoor met de Domain Access module van Drupal, die we vervolgens aangepast en uitgebreid hebben.

Scroll to the next section
Een developer werkt aan de Plopsaland website. Op het beeldscherm staan verschillende foto's van Kabouter Plop.

Om ervoor te zorgen dat de content op de reeds bestaande apps van de Plopsa parken hetzelfde zou zijn als die van op de websites, hebben we aan de hand van verschillende API’s gezorgd voor een synchronisatie van alle data. Nieuwe content of wijzigingen op de website worden zo ook automatisch doorgevoerd in de apps. Naast deze apps zijn er nog andere websites die gevoed worden met de content uit het PMS middels API’s, waaronder de Plopsa Funcard website. Een technische uitdaging die onze Drupal developers enthousiast hebben aangepakt.

3, 2, 1 Marketing liftoff!

Naast de puur technische opzet zijn er marketing-wise ook wat zaken mee te nemen. Zo is het zeer belangrijk om op de nieuwe website geen SEO waarde te verliezen. Dit zowel op technisch als puur marketing vlak. We hebben daarom samen met Plopsa een volledige SEO migratie aanpak en plan voorzien.

Uiteraard is er naast SEO migratie ook nog de volledige tracking en bestaande marketing set-up om over te nemen. Onze vlotte aanpak heeft ervoor gezorgd dat alles qua tracking van de oude site nog steeds up-and-running blijft op de nieuwe website (denk bijvoorbeeld maar aan Ecommerce Tracking binnen Google Analytics) en dat de nieuwe versie een perfecte basis heeft om op verder te bouwen. We konden het echter niet laten her en der te fine-tunen natuurlijk ;-)

Het resultaat: een betere opzet waar we samen met Plopsa op kunnen voortbouwen.
Scroll to the next section

Vrolijk en speels ontwerp

Een website moet niet alleen goed en snel werken, hij moet er natuurlijk ook goed uit zien! Het design van de Plopsa websites is bij Duo ontworpen door onze creatieve cel. Tijdens een productieve workshop samen met het Plopsa team zorgden we voor een stevige fundering van het project. We hebben hierbij de mobiele versie trouwens flink in de verf gezet, omdat we reeds wisten dat maar liefst 70% van de bezoeken via een mobiel apparaat komt!

Een iPhone met een screenshot van de Plopsaland website.
Schermen van de website opgemaakt in de gekende Plopsa stijl.
Schermen van de website opgemaakt in de gekende Plopsa stijl.
Schermen van de website opgemaakt in de gekende Plopsa stijl.

De design briefing was duidelijk: een speelse nieuwe look die in lijn ligt met de typische gekende Plopsa stijl, dat voor elk park gebruikt zal worden. Om aan deze wens te voldoen hebben we de aangebrachte visuals verfijnd en gemoderniseerd, zodat we zeker de bestaande doelgroep niet zouden verliezen. Om designmatig toch een klein onderscheid aan te brengen tussen de diverse parken heeft elk park een eigen kleurvariatie gekregen.

Tot slot lichten we graag een leuke en bovendien volledig custom made feature toe: de mogelijkheid voor Plopsa om zelf thema’s toe te passen, die de sfeer van de geselecteerde websites in een paar klikken visueel omtovert. Wij zorgden alvast voor een lente-, winter- en Halloween thema, maar gaven Plopsa alle vrijheid om ook nieuwe thema’s te creëren.

Style guide

Kleuren

Kleurenpalet van de Plopsa websites.

Typografie

Typografie van de Plopsa website.

Iconen

Diverse iconen die gebruikt worden op de Plopsa website.
De Plopsaland website weergegeven op een tablet, een desktop en een laptop.

Achter de schermen…

De strategische en functionele workshops met het Plopsa team zorgden voor een stevige fundering van het project.

Kun jij ook niet wachten om in Anubis The Ride in Plopsaland De Panne te stappen, of een spetterende duik te nemen in het Disco Bad in Plopsaqua? Surf dan snel naar de vernieuwde Plopsa websites voor gegarandeerd plezier!

Delphine Pattyn

Met een goedgevuld rugzakje dankzij haar jarenlange ervaring, helpt Delphine je heel graag verder met jouw vragen. Ze neemt elke uitdaging met plezier in handen & brengt je vlotjes naar de juiste oplossingen.

Delphine Pattyn
Agency director

Duik je binnenkort in een gelijkaardig project?