Zwembad.be

webshop
Duo
Willy Naessens logo

Sedert 1962 bouwt Willy Naessens Swimming Pools jaar na jaar aan hun marktaandeel in het plaatsen en renoveren van bouwkundige zwembaden. Naast het bouwen van zwembaden wil het bedrijf zich ook onderscheiden in de service na verkoop en het aanbieden van alle tools voor onderhoud & vermaak in en rond het zwembad.

De uitdaging.

Willy Naessens Swimming Pools wil met zijn webshop de marktleider worden op het vlak van zwembadaccessoires. Om die gewenste groei te bereiken wilden ze een nieuwe webshop met een focus op gebruiksvriendelijkheid en performantie.

De oplossing.

Een grondige analysefase met verschillende workshops zorgde voor een zeer duidelijke scope van het project. Zo bepaalden we voor elke feature of deze een must have, should have, could have of won’t have is. In de eerste fase van ontwikkelingen werd vooral de focus gelegd op de features die meteen een conversieverhoging zouden opleveren. Op die manier kon de webshop binnen de 3 maanden na start van de eerste gesprekken live, waardoor er voor de klant meteen geld in het laatje komt. Dat geld kan de volgende fases mee helpen uitbouwen.

Het resultaat.

Een zeer performante en gebruiksvriendelijke webshop in Drupal 8. Naast de webshop werd ook de nodige aandacht besteed aan mooie contentpagina’s die de bezoekers inspireren en adviseren. Enkele weken na go-live zien we reeds zeer mooie resultaten qua bezoekersaantal en belangrijker: qua verkoop!

Willy Naessens webshop mock-up

Analysefase en workshops

In de eerste fase van het project creëerden we tijdens een workshop met de klant 5 persona’s die ons gedurende het project zouden helpen om ons in te leven in de klanten die shoppen op zwembad.be. Veerle, Pieter, Renaat, Nick en Lore waren geboren! 
Per persona maakten we de oefening waar hij/zij gelukkig van zou worden op de webshop en waar ze net op zouden afknappen. Hierdoor konden we ons een idee vormen van de features die we zeker moesten voorzien op de shop en welke minder belangrijk waren. In dit opzicht ontwikkelden we voor Veerle - die last heeft van keuzestress en graag begeleid wordt in haar keuze - het label ‘Willy’s keuze’ dat bij de producten aanduidt welke producten Willy Naessens zelf zou kopen.

Alle mogelijke features die in de workshop naar boven kwamen, werden ingedeeld in een categorie: must have, should have, could have of won’t have. De features die de selectie haalden, kregen tijdens een tweede workshop keurig een plekje op de shop. 

Het resultaat van deze workshop verwerkten we in wireframes - de bouwplannen van de webshop - waar we ons dan later op konden baseren voor het design.

Willy Naessens workshop Instagram post

De eerste maand na de lancering van de nieuwe webshop was onmiddellijk een recordmaand. Nooit eerder haalden we zoveel omzet binnen op één maand tijd.

Bavo Nachtergaele, Willy Naessens Swimmingpools

Design en theming

Iedereen kent Willy Naessens. Een opvallend figuur. Heel menselijk, goed in de omgang, to the point, grappig, eerlijk en enorm ervaren. Dit trokken we door in de webshop. 

Het blauw en rood zijn behoorlijk hard en geven in combinatie met de gekozen lettertypes de typische Willy Naessens look. De hoeveelheid witruimte, duidelijke structuur en doordachte plaatsing van elementen zorgen ervoor dat deze webshop er echt staat en gemakkelijk is in gebruik. Door de opbouw in componenten mag alles maar moet niets. De klant heeft controle over de volledige webshop en kan naar wens spelen met de beschikbare blokken en opties zonder dat je de visuele eenheid verliest. Bovendien werkt alles heel intuïtief. Zo gaat het winkelmandje automatisch open wanneer je er een item aan toevoegt en weet de klant perfect waar hij heen moet als hij zijn bestelling wil afronden. Trouwens, wanneer het winkelmandje automatisch zichtbaar wordt, door er een product aan toe te voegen, sluit het ook opnieuw wanneer er binnen de 3 seconden geen interactie meer is. 

Willy Naessens webshop components
Willy Naessens webshop design - Smartphone

Het zou de webshop van Willy Naessens niet zijn mocht er geen humor in zitten. Hun huisillustrator bezorgde ons enkele grappige illustraties die perfect in lijn liggen met de Willy Naessens stijl. Doorheen het bestelprocess duiken ze regelmatig eens op.

Een webshop anno 2018 moet perfect bruikbaar zijn op mobiele toestellen. De Willy Naessens webshop werd niet zomaar responsive uitgewerkt maar werd tot in de puntjes uitgedacht en ontworpen voor elk type scherm. Het zou immers zonde zijn mocht iemand zijn ligstoel aan het zwembad moeten verlaten om binnen aan een vaste computer een bestelling te gaan plaatsen.

Een state-of-the-art webshop met Drupal 8

Als technologie kozen we voor Drupal 8 aangevuld met Drupal Commerce. De combinatie van beide zorgt ervoor dat we een rijkgevulde website kunnen afleveren met een performante webshop. De e-shop bevat alle elementen die de moderne consument verwacht en nog veel meer. Promoties, een flexibele levering en betaalmogelijkheden werden naadloos geïntegreerd in een korte checkoutprocedure, terwijl er voor de beheerder van de website ook enkele niet te missen features werden geïmplementeerd. Bestellingen worden bijvoorbeeld geëxporteerd naar een ERP-pakket via een op maat gemaakte module, terwijl producten en klantgegevens vanuit datzelfde systeem periodiek worden geïmporteerd.

De missie van Duo is simpel maar niet eenvoudig: het genereren van een hogere omzet voor onze klanten door middel van het opleveren van top-notch digitale projecten. Zaken als performance, security en SEO-optimization zijn hierbij niet langer een optie maar behoren tot het basispakket van een website.
Als Duo maken wij hier het verschil. Standaard voorzien we al onze websites van de laatste technische snufjes en dat is in dit geval niet anders. De website werd zoals altijd opgeleverd met een versleutelde verbinding (zie Gratis HTTPS op alle Drupal 8 websites) waarbij we ook gebruik maken van HTTP/2, een nieuwe, snellere iteratie van het HTTP-protocol. Onder meer hierdoor slagen we erin de gemiddelde laadtijd van de pagina's met 60% te doen zakken ten opzichte van de vorige Drupal 7 website. Dit verhoogt niet alleen het aantal conversies, maar heeft ook een positieve invloed op de plaats van de website in de resultatenpagina's van de verschillende zoekmachines.

De keuze voor Drupal Commerce was niet evident. Een stabiele versie van de module die compatibel was met Drupal 8 liet lang op zich wachten maar is eindelijk klaar voor gebruik. De combinatie van Drupal 8 en Drupal commerce laat ons toe om zowel inhoudelijk als op commercieel gebied een website van topkwaliteit af te leveren. Zo durven we met trots te stellen dat zwembad.be een van de eerste full-blown webshops is in België die volledig met Drupal 8 is gebouwd.

Van een succes gesproken!

Sinds de lancering van zwembad.be is het aantal sessies op de webshop verdubbeld en de omzet maar liefst verdriedubbeld vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Wil je van je toekomstige website of webshop ook zo'n succes maken? Kom dan zeker eens langs!