Zwin logo

Wat ons betreft krijgt het Zwin Natuur Park een dikke 10 voor sfeer en gezelligheid. Een prachtig vernieuwd concept, domein én gebouw dat we met plezier vertaalden naar hun website.

De uitdaging

De voorbije jaren werd hard gewerkt aan een totale vernieuwing van het Zwin Natuur Park. Naast een herinrichting van het park zelf kwam er ook een prachtig nieuw en duurzaam bezoekerscentrum, dat de bezoeker bij het binnenkomen meteen verwent met prachtige panorama’s over de Zwinvlakte.

De website van het Zwin Natuur Park stond echter in fel contrast met deze nieuwe frisse en moderne uitstraling. Hoog tijd om beiden op elkaar af te stemmen!

De oplossing

In nauw overleg met de mensen van het Zwin Natuur Park en na een bezoek aan het vernieuwde park werkten we een redesign uit voor de bestaande website. Om tot het gewenste resultaat te komen werkten we eveneens een volledige nieuwe homepage en een nieuwe basispagina uit. Deze content types bevatten enkele nieuwe features die het eenvoudiger maken voor de marketingafdeling van het Zwin Natuur Park om hun content op een mooie, duidelijke en vooral efficiënte manier in hun website te plaatsen.

De resultaten

Een vernieuwde website die perfect aansluit bij de ervaring die je als bezoeker krijgt wanneer je een dagje het Zwin Natuur Park bezoekt. Bij het scrollen doorheen de website krijg je als bezoeker meteen zin om het park in levende lijve te ontdekken. Een geslaagde missie!

Zwin sfeerbeeld
Online meets offline

In dit project was de absolute prioriteit de ‘on-site’ ervaring - die je als bezoeker krijgt wanneer je het park bezoekt - online doortrekken. De gebouwen van het nieuwe Zwin Natuur Park gaan op in de natuur. Het ruwe van het donkere hout en het beton maakt het modern vormgegeven gebouw onderdanig aan de omliggende natuur. Het lijnenspel van de houten balken vormen van binnenuit als het ware verticale kaders rond het landschap. De hoge plafonds en patronen in het hout en betonwerk zorgen voor veel ademruimte, terwijl de verticale hoge ramen uitnodigen om zo snel mogelijk de natuur in te trekken en het park te verkennen.

Ramen in het Zwin gebouw

Om bezoekers een on-site ervaring te bieden kreeg de website dezelfde uitnodigende en rustgevende uitstraling als het Zwin Natuur Park.

Rust en eenvoud

De rust en eenvoud die je overvalt van zodra je uit je wagen stapt, van zodra je binnengaat in het gebouw en zeker wanneer je het park ontdekt tijdens een ontspannende wandeling, typeert het Zwin Natuur Park.

Voor de vormgeving van de website werd deze rust en eenvoud dan ook opgevangen door veel witruimte, grote eenvoudige vlakken, een helder to-the-point lettertype en de nodige zachte maar toch heldere kleuren.

De eenvoud zit hem ook in de navigatiestructuur. In plaats van een complexe of oneindig lange menustructuur werden de overzichtspagina’s voorzien van beknopte teaser blokjes die een duidelijke intro van de onderliggende pagina’s weergeven.

Mockup
Uitnodigend en sfeervol

Het gebouw nodigt uit om de natuur te ontdekken. De natuurlijke materialen (hout en beton) en vooral de hoge verticale ramen zorgen voor enorm veel sfeer.

Voor de website werd dit opgevangen met beelden. Net zoals de houten balken in het gebouw een kader vormen rond het landschap is het online de website die voor een kader zorgt. De grote video op de homepagina in combinatie met het zwarte vlak, dat net zoals de gebouwen een houtpatroon meekreeg, geeft precies de indruk dat je in het park door een raam naar buiten kijkt en de sfeer opsnuift. Ook op de binnenpagina’s is het grote verticale beeld een link naar de verticale ramen in het Zwin Natuur Park gebouw. Ze zorgen voor veel sfeer en nodigen uit om naar buiten te gaan. Of in dit geval, naar het park te trekken. 

Bekijk hier de website
Zwin website homepagina

Het resultaat is een mooie symbiose geworden van de wensen en de diverse aspecten die we voor ogen hadden.

Marianne Brusselle, verantwoordelijke projectcommunicatie bij het Zwin

Een nieuwe website maken of de bestaande aanpassen?

Marianne Brusselle: "Het blijft een grote uitdaging, waarbij een flink stuk denkwerk aan te pas komt. Voor de website van Zwin Natuur Park was de denkoefening niettemin: efficiëntie, gebruiks- en klantvriendelijkheid, aansluiting en integratie bij de architectonische identiteit van het nieuwe Zwin Natuur Park, maar ook eenvoud qua uitstraling: esthetisch en met aandacht en respect voor de reeds bestaande huisstijl. Het zijn maar enkele van de vele kernwoorden die werden vooropgesteld en waaraan de nieuwe website diende te voldoen."

Een gemakkelijke opgave?

Marianne Brusselle: "Zeker en vast niet! Dankzij de samenwerking en bundeling van de eigen knowhow en de uitgebreide kwaliteiten en ervaring waarover Duo - onze websitepartner sinds 2013 - beschikt, is het uiteindelijke resultaat een mooie symbiose geworden van de wensen en de diverse aspecten die we voor ogen hadden. Hierdoor beschikt Zwin Natuur Park niet alleen over een mooie, maar ook geslaagde website, die voldoet aan de ‘nieuwe’ tijd.

Zo is de website ons digitaal visitekaartje waar heel wat mensen voor de eerste keer kennis maken met ons aanbod. Zo kunnen bezoekers de prachtige natuur en het gevoel van het Zwin reeds op een leuke manier ontdekken én bewonderen."

Online prestaties op de voet volgen

Met de vernieuwde website had het Zwin Natuur Park ook meer interesse om de prestaties hiervan beter te kunnen opvolgen. Ze staken in het verleden heel wat tijd in het opmaken van manuele rapportages met data uit Google Analytics, dus hier zagen we zeker een opportuniteit om dit vlotter te laten verlopen.

We gingen allereerst aan de slag met het stroomlijnen van hun Google Analytics tracking door hier alle instellingen op punt te zetten. Het Zwin Natuur Park werkt met een externe partner voor hun online ticketverkoop, waar ze tot op heden weinig inzicht in hadden. Dankzij het instellen van cross-domain tracking maakten we het mogelijk om de ticketverkoop via dit externe platform te koppelen aan de bezoekers op de website van Het Zwin Natuur Park, zonder dat hier data verloren gaat. 

Daarnaast gingen we ook aan de slag met het finetunen van de e-commerce tracking op dit extern platform. Dit maakt het mogelijk voor Het Zwin Natuur Park om bij te houden

  • via welke kanalen de meeste ticketverkoop plaatsvindt;
  • welke tickets en abonnementen het vaakst online worden aangekocht;
  • wat de gemiddelde aankoopwaarde is;
  • wat de ticketopbrengst gedurende een bepaalde periode is.
Lees alles over e-commerce tracking
Online dashboard
Online dashboard

We zorgden ervoor dat al deze data voor hen beschikbaar werd gesteld in een overzichtelijk en up-to-date online dashboard, ter vervanging van hun vroegere manuele rapportage. In dit dashboard kunnen ze de algemene prestaties van de website opvolgen én deze vergelijken met de situatie vorig jaar, het surfgedrag van de bezoekers doorheen de website wordt er in kaart gebracht, de e-commerce data wordt er overzichtelijk weergegeven én we mappen in het dashboard ook het aantal offline bezoekers in het park (dat we op regelmatige tijdstippen van Het Zwin Natuur Park aangeleverd krijgen) met het aantal online bezoekers op de website. Hier komen alvast enorm interessante bevindingen uit, zoals het feit dat het aantal offline en online bezoekers opvallend dezelfde trend volgen. 

Lees meer over een KPI dashboard