5 do's & don'ts voor Google Ads

5 min.

Google AdWords veranderde onlangs naar Google Ads. Google Ads bundelt alle advertising platformen van Google waar je als merk gebruik van kan maken. Een Google Ads account opstarten is niet moeilijk en met je kredietkaart bij de hand zet je in no time een campagne op. Een efficiënt advertentieaccount opzetten daarentegen, is iets minder simpel. Wij helpen je alvast op weg met 5 duidelijke do’s en don’ts. 

DO #1: Zorg voor een goede accountstructuur

Een logische maar uiterst belangrijke regel. Zonder een goede basisstructuur in je advertentieaccount zie je al snel door de bomen het bos niet meer. Een overzichtelijke structuur helpt je om je budgetten onder controle te houden en in één oogopslag te zien welke advertenties het best presteren. 

accountstructuur

Breng je verschillende producten of diensten op de markt? Dan is het belangrijk om een duidelijke indeling van campagnes en advertentiegroepen te maken. Een campagne kan bestaan uit verschillende advertentiegroepen en onder een advertentiegroep plaats je specifieke advertenties. Hoe beter je advertentie aansluit bij de zoekopdracht, hoe groter de kans dat de gebruiker op jouw advertentie doorklikt. Het is dus belangrijk om je advertentiegroepen goed af te bakenen en in te richten volgens thema’s. Als schoenenwinkel kan je bijvoorbeeld online zowel sneakers, laarzen en sandalen verkopen, maar het is belangrijk dat deze verschillende categorieën ook in verschillende advertentiegroepen zitten. Iemand die op zoek is naar sandalen zal hoogstwaarschijnlijk niet doorklikken op een advertentie voor sneakers. En we weten allemaal wat de gevolgen zijn van een lage click-through rate.

DO #2: Link Google Ads met Google Analytics

Net zoals bij andere campagnes wil je ook het resultaat van je Adscampagne kunnen meten. Idealiter maak je al gebruik van een goed online statistiekenprogramma zoals Google Analytics. Een link voorzien tussen Google Ads en Google Analytics is de volgende stap. Het is fijn om te weten dat mensen doorklikken op je advertentie, maar waar het echt om gaat is wat ze nadien doen op je website. 

Om je campagnes te optimaliseren en de gebruikerservaring van je bezoekers te verbeteren is het essentieel om je Google Ads-account en je Google Analytics-account aan elkaar te linken. Google helpt je alvast goed op weg met hun helppages over het linken van beide tools. 

DO #3: Maak gebruik van advertentie-extensies

Door advertentie-extensies toe te voegen laat je je advertenties meer opvallen en vergroot je de kans dat er op geklikt wordt. Er zijn verschillende extensies die je kunt toevoegen. 

advertentie-extensies

De meest gebruikelijke zijn sitelink-extensies, highlight-extensies, oproep-extenties en locatie-extensies:

  • Sitelink-extenties: sitelinks leiden mensen naar andere pagina’s op je website zoals openingstijden, een productcategorie of andere relevante pagina’s.
  • Highlight-extenties: highlight-extensies zijn korte zinnetjes die onder je advertentie worden getoond. Hiermee kun je de nadruk leggen op de USP’s van je organisatie.
  • Oproep-extensies: met deze extensie kan je een telefoonnummer toevoegen aan je advertentie wat ervoor zorgt dat mensen sneller rechtstreeks contact kunnen opnemen.
  • Locatie-extensies: met de locatie-extensie wordt een adres en kaart toegevoegd aan de advertentie. Op die manier kunnen mensen meteen de route opzoeken via Google Maps. 
DO #4: Ontwerp meerdere advertenties en test

Het gebeurt vaak dat er per advertentiegroep maar één advertentie ingesteld wordt, maar je weet vooraf niet wat wel en niet goed werkt bij je doelgroep. Voorzie daarom bij elke advertentiegroep minimaal 3 advertentieteksten die je tegen elkaar laat opboksen. Door het ontwerpen van meerdere advertentietektsen, kun je testen welke jouw doelgroep het meeste aanspreekt. Vervolgens kan je instellen dat Google Ads, op basis van de resultaten, de best presterende advertentie voorneemt. Bovendien leer je hier veel uit voor het maken van toekomstige advertenties. 

DO #5: Stel conversie tracking in

Uiteindelijk draait alles nog steeds rond het genereren van omzet voor je bedrijf. Waarom al dat werk steken in een campagne waarvan je niet weet of die een goede ROI ontvangt? Wanneer je conversie tracking instelt kan je zien welke inkomsten, al dan niet in geldwaarde, gegenereerd werden door je uitgaven. Ook kom je te weten welke van je advertenties, zoekwoorden en verkeersbronnen de meeste conversies opleveren. 

Ga na welke acties voor jouw bedrijf belangrijk zijn en stel deze als conversie in Google Analytics in. Importeer de conversies in Google Ads om zicht te hebben op welke campagnes goed presteren en welke geoptimaliseerd kunnen worden. 

DON’T #1: Keywords enkel kiezen op basis van zoekvolume

Het is verleidelijk om te kiezen voor die zoekwoorden met een hoog maandelijks zoekvolume. Toch kan dit ook negatieve effecten hebben. Populaire zoekwoorden zullen hoogstwaarschijnlijk ook getarget worden door je concurrenten en zo een hogere CPC (cost per click) hebben. Houd daarbij ook rekening met de relevantie van het zoekwoord in het licht van de behoeften van de bezoeker. Bedenk welke acties je de bezoeker op je website wil laten uitvoeren, als het zoekwoord niet bijdraagt aan deze acties is het de hogere kosten niet waard.

DON’T #2: Al je keywords in 1 advertentiegroep steken

Bij het opstarten van een account word je door een stap-per-stap procedure geleid waarbij je één campagne en één advertentiegroep instelt. Veel mensen plaatsen daardoor al hun zoekwoorden in één advertentiegroep. Het is veel beter om niet-gerelateerde zoekwoorden op te splitsen in afzonderlijke advertentiegroepen. Binnen elke advertentiegroep moeten je keywords zo homogeen mogelijk zijn. Wanneer je een advertentiegroep hebt met veel verwante zoekwoorden, is het eenvoudiger om een geschikte advertentie te maken met tekst en een landingspagina die nauw aansluiten bij de zoekwoorden.

Wanneer je advertentie matcht met de zoekopdracht van de surfer, word jij gezegend met een hogere kwaliteitsscore en een hogere klikfrequentie. Beide statistieken leiden tot het behalen van betere posities. Het segmenteren van advertentiegroepen is dus een must voor een positieve ROI.

Advertentiegroep
DON’T #3: Te veel bieden op generieke keywords

Generieke zoekwoorden kennen meestal grote zoekvolumes en zijn daarom vaak duurder. Dit zorgt ervoor dat ze een groot deel van het budget opslorpen, terwijl ze doorgaans vrij weinig conversies genereren. Het spreekt voor zich dat dit een verkwisting van je budget is, aangezien je veel beter kan kiezen voor specifieke zoekwoorden met een lagere CPC, die meer verkeer genereren en vaker tot conversies leiden. 

Het kan voorvallen dat je verplicht bent enkele generieke zoekwoorden te gebruiken om de aandacht van je doelgroep te trekken. Het probleem met die generieke zoekwoorden is echter dat ze ook heel wat irrelevant verkeer genereren. Stel nu dat wij als digitaal bureau een campagne willen bouwen rond onze dienst ‘SEO’: de kans zit er dik in dat onze advertentie zal zakken vanwege de vele SEO handleidingen, tutorials, etc. die ook inzetten op die term. Daarom is het belangrijk om bij het kiezen van generieke zoekwoorden ook een uitgebreide lijst met negatieve zoekwoorden te voorzien en zo te voorkomen dat je bedolven geraakt onder de concurrenten. 

DON’T #4: Proberen het bod van je concurrenten te overtreffen

Er zal altijd wel een concurrent zijn met een groter budget dan jij. Bij het overbieden van je concurrenten verschijn je misschien wel met je advertenties bovenaan, maar zal je budget veel sneller slinken. Denk na of je plan een winstgevende strategie betekent voor je bedrijf vooraleer je het grootste deel van je marketingbudget in je Ads-campagne investeert. Een hogere positie in de advertentieresultaten is niet voldoende, je moet ook kunnen bewijzen hoe die ranking betrekking heeft op je conversiestrategie.

DON’T #5: Homepagina als landingspagina instellen

Een homepagina is een te algemene pagina en kan dus nooit toegespitst zijn op een specifiek onderwerp. Veel bedrijven gaan er ten onrechte van uit dat bezoekers die via een advertentie op je website komen, zelf wel zullen vinden waar ze naar op zoek zijn. Wat ze vergeten is dat mensen vaak lui zijn of haast hebben. Als ze niet direct vinden wat ze zoeken, haken ze af. Zorg er dus voor dat je landingspagina’s afgestemd zijn op je verschillende advertentiegroepen. 

Optimaliseer je landingspagina’s om een hogere kwaliteitsscore en uiteindelijk conversieratio te behalen. Wat je aanhaalt in je advertentie, moet ook terug te vinden zijn op de landingspagina. 

Zijn deze 10 tips alles wat je moet weten? Nee hoor. Dit zijn slechts een aantal houvasts om mee aan de slag te gaan. De optimalisatie van je Google Ads-account is een ongoing process. Er zijn nog tal van andere regels die je kunt toepassen om meer rendement uit je advertenties te halen. Wil je meer info of heb je hulp nodig bij het opzetten of opvolgen van jouw account? Aarzel dan niet om ons te contacteren!