Een medium website en een cola om mee te nemen, a.u.b.

3 min.

Een website is geen product die u laat verwateren nadat deze online staat. Blijven optimaliseren is de boodschap om meer leads aan te trekken en uw doelstellingen te behalen.

Een medium website en een cola om mee te nemen, a.u.b.

Het is gemakkelijk om de nieuwe website van uw organisatie te zien als een product. U bestelt het bij een digitaal bureau en zij leveren het af. De website gebruik je als tool om informatie of andere zaken te delen met uw doelpubliek. Simpel, toch? In realiteit is dit perfect mogelijk maar zeker en vast niet aan te raden.

Eenmaal de website afgewerkt is, is dit pas het begin van een verdere en continue verbeteringsfase. Door statistieken en andere data die u kunt verkrijgen is het belangrijk om uw website steeds verder te optimaliseren, want een website kan nooit 100% perfect zijn.

Key Performance indicators (KPI)

Als u de weg naar succes wil volgen, moet u weten waar u naar toe gaat. Het is gemakkelijk te verdwalen als er geen vast doel is. Het is alsof u ronddobbert op zee en geen eindbestemming voor ogen hebt. Graaf eens dieper welke KPI’s voor uw onderneming belangrijk zijn. KP wat? Key Performance Indicators. Even opsplitsen: “Performance indicators” zijn de maatstaf hoe u succes meet. Bv. conversies op de site, aantal bezoekers, enz. Uw doel is hier het vernauwen van algemene termen zoals ‘winst’ (welke onderneming wil er nu geen winst?) naar meer gerichte doelen bv. een stijging van 10% ticketverkoop in de regio Vlaanderen.

Maar veelal wordt de ‘Key’ hier ook in vergeten. Met de grote hoeveelheid aan data die u met uw website krijgt, is het gemakkelijk om hierin te verdrinken. U moet eerst voor uzelf de eenvoudige vraag stellen: wat wil ik bereiken met mijn site, en hoe ga ik dit meten? Terwijl u ronddobbert op zee kunt u wel meten hoe snel u bruint, veel zal het niet helpen om op uw eindbestemming te geraken.

Paginasnelheid

Een ander onderschat aandachtspunt is uw paginasnelheid. Net zoals een bedrijfswagen rakelt uw bedrijfswebsite na een tijd voldoende kilometers op. Een grondige analyse waarom je site trager loopt tegenover de lancering ervan is van vitaal belang. Er komt eens extra API tussenin de code, nog wat nieuwe blokken die op elke pagina dezelfde zijn maar steeds opnieuw geladen worden, uw website straalt op een desktop maar de highres afbeeldingen laden tergend traag op mobile, enz. Net zoals de bedrijfswagen heeft uw website ook nood aan een onderhoud om nodige optimalisaties door te voeren. Want laadt uw website niet optimaal, dan is uw website zoals een film waarbij het geluid 2 seconden achterop loopt. Het mag een prachtfilm zijn, maar niemand zal er werkelijk van kunnen genieten.