Googles geschiedenis in een notendop

5 min.

‘s Werelds grootste zoekmachine blaast vandaag 22 kaarsjes uit! Benieuwd hoe het allemaal begon? Wij hebben het voor je uitgeschreven :-).

Google birthday animation
Hoe het allemaal begon…

In 1996 ontmoetten de heren Larry Page en Sergey Brin elkaar op de universiteit van Stanford. Beiden volgen ze de opleiding Informatica en werken samen aan de ontwikkeling van een zoekmachine. Deze werd een jaar lang enkel in de universiteit gebruikt.

Waar komt de naam Google vandaan?

De allereerste naam van Google is BackRub. Het plan was om BackRub een gloednieuwe naam te geven dus besloten Larry en Sergey om BackRub om te dopen naar “Googol”, de wiskundige term voor 1 met honderd nullen.

Dat ging echter niet door. Toen een investeerder per ongeluk een schrijffout maakte op de cheque, nl. Google i.p.v. Googol, besloten de heren om de naam maar zo te houden.

Google als innovatieve zoekmachine

Laten we beginnen met een (voor sommigen misschien choquerend) feitje: Google was niet de eerste zoekmachine. De eerste zoekmachine in het internetlandschap was namelijk Altavista.

Er was een belangrijke reden waarom Google toen al met kop en schouders boven zijn concurrenten uitstak. Google telde niet zomaar het aantal trefwoorden op een webpagina, maar maakte toen al gebruik van een rankingsysteem om de volgorde van de zoekresultaten te bepalen: de PageRank.

De startpagina van Google

Ondanks de talloze makeovers van Google, bleef de basis hetzelfde: de vier primaire kleuren bleven ongewijzigd. In 1998 ontstond het eerste logo dat nog steeds sterk op het huidige logo lijkt, met een simpele zoekbalk en twee buttons: ‘Google search’ en ‘I’m feeling lucky’ of ‘Ik doe een gok’.

Deze laatste button bestaat nog steeds en stuurt je rechtstreeks door naar de webpagina van het eerste resultaat in de zoekopdrachten. Deze button wordt niet vaak gebruikt: een onderzoek liet in 2007 weten dat slechts 1% van de gebruikers op deze button klikt. Waarom deze button dan houden?

Gewoon. Omdat deze button prehistorisch erfgoed is :-).

Google doodles

In 1998 werd de eerste Google doodle gedisplayed: een speelse variant op het logo van Google. De eer ging naar een hommage voor het Burning Man festival (een jaarlijks festival gehouden in Nevada, Verenigde Staten).

Dit was het startschot voor allerlei leuke doodles. Hier heb je een overzicht van alle doodles die ooit gemaakt werden voor Google. Enjoy!

Google Beta homepage (1998)
Google Beta homepage (1998)
Google ontgroeit de kinderschoenen

Pas in 2000 werden er significante wijzigingen doorgevoerd op de startpagina van Google. Het oorspronkelijke uitroepteken verdween (wat overigens gebaseerd was op het logo van Yahoo!) en maar liefst 10 talen werden toegevoegd. Het internationale kantje van Google begon meer vorm te krijgen.

Ook werd er in het jaar 2000 voor het eerst gebruik gemaakt van advertenties: SEA werd geboren! Doorheen de jaren heeft Google talloze experimenten uitgevoerd om de perfecte look & feel te creëren voor deze advertenties. Vandaag de dag voert Google nog steeds aanpassingen door.

Google breidt uit

Google bleef niet stil zitten: vanaf het jaar 2001 kon je voor het eerst zoeken op afbeeldingen, groepen, wegaanwijzingen (nu beter bekend als Google My Business) en nieuwsberichten lezen.

Vanaf het jaar 2007 combineerde Google deze features en ontstond er universal search. In de zoekresultaten zag je vanaf dan ook afbeeldingen, video’s, wegaanwijzingen… naast de standaard zoekresultaten.

Google for Jobs is recent ook in België uitgerold! Lees er hier alles over.

Simplicity is key

Er werden talloze keren geëxperimenteerd met de perfecte layout van Google. Nieuwsberichten verschenen onder de zoekbalk, drukke advertenties rechts van het scherm…

Anno 2018 hanteert Google een simpele en nette look: het logo van Google in combinatie met de zoekbalk.

Googles algoritmes

Zo onderging niet alleen de lay-out van Google aan belangrijke veranderingen: ook de algoritmes bleven niet ongewijzigd. Met behulp van deze algoritmes wordt de volgorde in de zoekresultaten bepaald: websites die voldoen aan de SEO-richtlijnen (en dus de algoritmes), zullen hoog scoren.

Sinds de start van Google werden er allerlei updates doorgevoerd met elk een eigen typerende naam. Hier vind je een kleine greep uit de updates van Google:

  • 2009 - Google Caffeine update: voor deze update indexeerde Google voornamelijk op nieuwe websites: deze websites werden snel gecrawlt en geïndexeerd. ‘Oude’ websites die netjes onderhouden werden, werden minder snel tot amper gecrawlt. Door de exponentiële groei van het internet, was deze update noodzakelijk om toch alle relevante websites te blijven crawlen.
  • 2011 - Google Panda update: dankzij deze update scoren pagina’s met originele en waardevolle content meer dan pagina’s die slechts een kopie zijn. Voorheen scoorden bepaalde websites die content van het web verzamelden en samen brachten, bijzonder goed. Dit bracht de reputatie van Google in het gedrang.
  • 2013 - Google Hummingbird: deze update kan je niet echt een update noemen. Google Hummingbird gaat over een volledig nieuwe versie van het Google-algoritme: dankzij Hummingbird is Google beter in staat om menselijke vragen te begrijpen en om verbanden te zien.

Google voert nog steeds updates van zijn algoritmes door. Echter blijft de focus van Google altijd hetzelfde: gebruikerservaring staat voorop.

Als websitebeheerder kom je hieraan tegemoet met een snelwerkende en goed technisch onderbouwde website en kwalitatieve content.

Google. Dé zoekmachine.

Google heeft al talrijke veranderingen en ontwikkelingen gekend in zijn 22-jarig bestaan. Wij zijn alvast benieuwd waar Google de komende jaren nog mee zal uitpakken! :-)