Onze kijk op WebTomorrow 2017

4 min.

Ook Duo was op 8 juni aanwezig op WebTomorrow 2017 in Flanders Expo in Gent. Dit jaar lag de focus op ‘The Impact of Digital’. Bart schreef alvast enkele key takeaways neer.

AI is de toekomst

Of wisten we dat al? Dat robots aan het opkomen zijn, kon je hier al eerder lezen. Ook op WebTomorrow werd dit - gelukkig - weer bevestigd. In dit verhaal noemen we ‘robots’ trouwens beter ‘Artificiële intelligentie’ - of kortweg AI. Want dat zijn ze ook; artificieel intelligent. Zijn ze dan slimmer dan ons? Jazeker! Robots leren steeds bij en kunnen in een mum van tijd grote hoeveelheden data verwerken. Sneller en beter dan dat wij ooit zouden kunnen.

En wij dan?

AI wordt steeds meer en meer toegankelijk voor iedereen. Waar dit eerst ging over enkel ‘dromen’ hoe een bot ons zou kunnen helpen, worden ze steeds concreter. Hierbij merkte ik wel de trend op; van een ‘bot’ die je job komt overnemen, naar een ‘artificiële assistent’ die je komt helpen.

Concreet voorbeeld: je wilt weten hoe je doelgroep zich zou gedragen tegenover een bepaalde subject line in je mail. Geen probleem: je laat je bot een query doen op alle voorgaande data en laat hem (of haar?) bepalen op basis van enkele criteria hoe succesvol de campagne zal zijn. Easy!
 
Het creatief bedenken van campagnes zit dus nog steeds bij de menselijke mens, maar de ruwe data crunching kunnen we gerust aan bots geven. Ook de pure monkey jobs die we op dit moment nog te vaak op ons nemen (damn you, administratie), kunnen gerust worden overgenomen door bots. 
 
Zullen bots onze job overnemen? Zeker en vast niet! Ze zullen er net voor zorgen dat we efficiënter kunnen werken. De opkomst van AI zal namelijk betekenen dat we meer tijd hebben om te focussen op andere facetten van onze job.

Marketing without data is like driving with your eyes closed.

Dan Zarella
AI is exponentieel

En hier zit iets in dat we als mens moeilijk kunnen vatten. Ik parafraseer even een voorbeeld dat je ook op het web kan terugvinden: bedenk je even dat je vanaf de plek dat je dit nu aan het lezen bent ongeveer 30 stappen rechtdoor moet gaan. Je kan je waarschijnlijk wel redelijk visualiseren waar je zou belanden. Ook al zit je er wat naast, je gok zal relatief correct zijn. Dit zijn 30 lineaire stappen.
 
Beeld je nu eens in dat je 30 exponentiële stappen zou nemen. Dus eerst 1 stap, dan 2 stappen, dan 4 stappen, dan 8 stappen … Probeer eens te gokken waar je dan zou staan.
 
Wanneer je 30 exponentiële stappen zou nemen, zouden weinig mensen zeggen dat je 26 keer (!) rond de aarde bent gewandeld. Ook de groei van AI ziet er exponentieel uit. Het is dus écht moeilijk om in te schatten waar AI zal staan wanneer er 30 stappen vooruit worden genomen.

En big data dan?

Big data is terug van weggeweest. (Of was het eigenlijk wel ooit weg?) Logisch ook, want het is net AI die hier zo hard op steunt. Geen big data? Geen AI. Een bot kan namelijk maar zo sterk zijn als de data die er achter ligt. Vandaar ook de fantastische presentatie van de IBM Watson bot. Daar zit zoveel data en rekenkracht achter. Dan merk je pas hoe goed bots reeds zijn en hoe ver ze al staan. We welcome our bot overlords.

Duo - IBM Watson
Wanneer start je best aan dataverzameling?

Nu. Het eerste en het beste moment was vorige week, het tweede beste moment is nu. Het is heel belangrijk om zo snel mogelijk te beginnen met het verzamelen van data. Maar welke data verzamel je dan best? Probeer er je hoofd niet over te breken en verzamel ‘gewoon’ zoveel mogelijk als je kan. Het is beter om op het einde van de rit data teveel te hebben dan te weinig.

Key takeaways
  • AI is the way forward. Je zal het kunnen gebruiken om snel documenten terug te vinden, om meetings voor te bereiden, om te spreken met een persona etc.
  • AI is exponential. Hoe ver AI over 5 jaar zal staan, is moeilijk te voorspellen. Maar het zal de moeite zijn!
  • Big data is belangrijk.
  • Keep calm & collect data now! Beter vandaag als morgen.