Topwijnen.be is een onderdeel van Voeding Lesage nv, groothandel in voeding. Het bedrijf bestaat al sinds 1946 en wordt geleid door de derde generatie van de familie Lesage. Voor hen ontwikkelden we een maatwerk webshop in Symfony, waarbij er ook een PIM-systeem werd opgezet.

De uitdaging.

Tegen de start van het seizoen van de primeurwijnen een webshop en PIM-systeem up and running krijgen.

De oplossing.

Maatwerk voor de klant, in samenwerking met zusterbedrijf Nascom, zodat de specifieke belangen van de wijnen naar voren komen in de webshop. 

Het resultaat.

Een slimme webshop met 5.000 producten en een stijging in het verkeer van maar liefst 25% bezoekers

Topwijnen mockup
PIM-systeem

Een PIM-systeem - in het lang Product Information Management, maar dat bekt minder goed - is een must voor organisaties die veel (online) willen verkopen. Het systeem biedt je organisatie een centrale plaats waar je volledige controle en beheer kan uitoefenen over de producten die je wenst te verkopen. Zie het als een soort bibliotheek aan informatie.

Dit PIM-systeem kan gevoed worden vanuit verschillende kanalen. Zo kan je vertrekken vanuit een Excel-bestand met producten en prijzen. Die worden eenvoudig geïmporteerd in het PIM-systeem. Ook via andere kanalen kan data toegevoegd worden. Denk hierbij ook zeker aan een ERP pakket.

Data uit een ERP pakket is vaak nog niet klaar om op een website getoond te worden. De kans is namelijk groot dat hier nog geen aantrekkelijke afbeeldingen of ‘marketing approved’ teksten bij staan. Daarom is het de bedoeling dat je deze data verrijkt in het PIM-systeem. Je voegt beeldmateriaal toe, herschrijft de productinformatie, voorziet extra details en vertalingen.

PIM-systeem Topwijnen

Deze rijke data kan dan verder naar de website gestuurd worden. Daar hoeft het echter niet te stoppen. De data vanuit het PIM-systeem kan je doorsturen naar eender welk kanaal. Wens je een brochure te printen op basis van een hoeveelheid data? Dat kan! Wil je liever data naar een andere site sturen via een API? Dat kan ook!

SULU

Naast de producten op de website heb je natuurlijk ook een hoop randinformatie die we terugvinden in de vorm van content. Hiervoor maken we gebruik van SULU als CMS (Content Management System) gebouwd op Symfony om de site van content te voorzien.

Schema gegevensinvoer Topwijnen.be
Het eindproduct

Een complexe maatwerk webshop die we ontwikkelden in samenwerking met Nascom. Qua producten wordt de webshop gevoed door een PIM-systeem bestaande uit meer dan 5.000 producten, verdeeld over 13 hoofdcategorieën. De content daarentegen wordt beheerd met behulp van een CMS. Hierdoor heb je als klant ultieme controle over je eigen data op de webshop. Verder kan er vanuit deze combinatie eenvoudig uitgebreid worden. Vermits de productdata los van de website staat, zou er bijvoorbeeld eenvoudig een app opgezet kunnen worden die dezelfde data uit het PIM- systeem aanspreekt. Zo hoef je niet nog eens dezelfde 5.000 producten opnieuw in te geven ;-).

CMS Topwijnen.be
Het eindresultaat

Een visueel aantrekkelijke webshop die bezoekers op een vertrouwde manier persoonlijk wijnadvies biedt en terwijl toch een indrukwekkend aanbod van 5.000 wijnen weet te huizen. Door middel van verschillende labels en uitgebreide wijnbeschrijvingen, wordt het verkeer op Topwijnen.be positief beïnvloedt en de klanten aangenaam verrast.

Heb je er dorst van gekregen?