Google Shopping: zet je producten (nu gratis!) in de kijker

4 min.

Goed nieuws voor iedereen die graag producten wilt weergeven in de Google Shopping resultaten. Voorheen betaalde je hier een bijdrage voor, maar vanaf mid-oktober wordt Google Shopping gratis

Dit is wat je moet weten:
  • De gratis diensten van Google Shopping zijn vanaf midden oktober beschikbaar.
  • Je moet nog steeds je producten opladen in Google Merchant Center.
  • Het blijft mogelijk om te adverteren in de Shopping feed.
  • Deze dienst is enkel gratis in de ‘Shopping tab’, en nog steeds betalend in de SERP.
  • Om te concurreren tegen grote e-tailers, heb je nood aan een sterke implementatie.

Lees hieronder verder.

De Google Shopping tab

Toegegeven: de Google Shopping tab is misschien nog niet dé meest gebruikte tab in de Google Zoekresultaten. Maar het is er wel eentje die er al even zit. En eentje waar Google dus harder op zal inzetten.

Tot nu toe kreeg je op deze pagina de volgende melding:

Producten en aanbiedingen die overeenkomen met je zoekopdracht. Google ontvangt een vergoeding van deze verkopers.

Maar daar komt midden oktober dus verandering in. Deze tab wordt voor iedereen opengesteld en toegankelijker omdat je niet langer hoeft te betalen. 

Bureaustoelen voorbeeld Google Shopping Duo
Geen ‘nieuws’

Dat de Google Shopping tab gratis wordt aangeboden, is geen nieuw nieuws. Eerder dit jaar, in april, werd dit reeds in Amerika doorgevoerd. Vandaag kondigde Google echter aan met welke timings ze dit model doorrollen naar de rest van de wereld, en dus ook naar België!

Voor ons kleine landje komt dit midden oktober uit. Tegen dan ben je dus best klaar om opgepikt te worden door de Google bot!

Bureaustoelen SERP Google Shopping Duo

Verschil met de SERP

Laat je niet misleiden! Deze update geldt enkel voor de Google Shopping tab. Om bovenaan de SERP te verschijnen moet je - tot nader order - nog steeds actief (en dus betalend) gebruik maken van SEA (Search Engine Advertising). Vergeet daarbij niet ook in te zetten op SEO (Search Engine Optimization), om verkeer op een organische en kosteloze manier naar jouw website te trekken.

Vanwaar de verandering?

Google heeft één belangrijke missie en dat is om gebruikers steeds het juiste resultaat te geven. Dit zo snel en efficiënt mogelijk. Het feit dat zero click searches hier meer en meer aan het stijgen zijn, is hier een mooi voorbeeld van. 


In deze visie vertelt Google het volgende:

Just as we don’t charge sites to be part of the Google Search index, listings for participating retailers are eligible to appear in these results at no cost to them. Paid listings will continue to appear in ad slots and will operate in the same way as Shopping ads do today.”


Maar natuurlijk wil Google ook meer en meer concurreren met Amazon Shopping, waar andere bedrijven hun producten op aanbieden. In de ideale wereld van Google verkopen bedrijven hun producten via Google Shopping en adverteren ze op het platform van Google, in plaats van die van Amazon.

Hoe voeg ik mijn producten toe aan Google Shopping?
  • In je Google Merchant account dien je je onder “grow” bij ‘manage programs’ in te schrijven. 
  • Indien je nog geen account hebt, kan je dit instellen bij de aanmaak.
  • Of maak het jezelf gemakkelijk en vraag de expertise van Duo om je hierbij te helpen!
Hoe kom ik op de eerste plaats?

Grote retailers als Bol.com zetten nu al zeer sterk in op Google Shopping. Wens je dus ook opgenomen te worden, dien je er voor te zorgen dat Google je hoog rankt. Net zoals in de organische zoekresultaten is hier hetzelfde verhaal: door gerichte optimalisaties (reviews, schema.org data, een (seo technisch) performante website … ) zorg je er voor dat Google je hoger opneemt in de resultaten dan je concurrenten.

Net zoals met hoog verschijnen in de gewone zoekresultaten, is een sterk plan van aanpak noodzakelijk om op de juiste zoekwoorden te verschijnen. Het zal dus niet zijn omdat je producten indient bij Google Merchant, dat je automatisch op de eerste plek staat. 

Geen eenvoudige klus! Maar we helpen je met plezier verder :-). 

Klaar voor de toekomst? Vraag het aan onze experts.