Prijs gewonnen op City Hacks!

6 min.

Vrijdag 24 en 25 november trokken we met enkele collega’s naar het Tolhuis in Brugge voor de Hackathon City Hacks. Het thema van dit jaar was ‘Brugge een leven lang’, waarbij het bieden van oplossingen voor kinderen, jongeren en ouderen centraal stond. Na 24 uren intensief werken aan ons concept ‘Marcel’, mochten we de prijs voor beste technische uitwerking in ontvangst nemen.

Concept

Qua concept waren we er al snel uit. Marcel wordt dé tool die jou verder helpt in je drukke leven, maar die je ook helpt als je zorgbehoevend bent. Heel concreet kan je op Marcel rekenen om enkele dagdagelijkse (irritante) taken voor je te doen. Denk maar aan het glas wegdoen (ja, dit staat écht al te lang in je gang), rommel naar het containerpark brengen, strijk naar de strijkcentrale …  Voor elk van deze tijdrovende taken voorziet Marcel de oplossing. Hiertegenover staat natuurlijk een kleine vergoeding, waardoor we onze diensten kunnen blijven aanbieden.

Hiernaast kan je ook (als jongere) snel een centje bijverdienen. Om niet alles op onszelf te laten vallen, is er aldus de mogelijkheid een deel van de taken over te nemen. Stel je gaat al naar het containerpark. Hup, je neemt de app en ziet dat er in de buurt nog iemand wat zaken heeft. 2 seconden later aanvaard je deze opdracht, voer je deze uit en verdien je snel een eenvoudig centje bij.

Concept Marcel - Duo Concept Marcel - Duo Concept Marcel - Duo

Gegroet Marcel!

Het menselijke aspect moest zich weerspiegelen in ons merk. Juist daarom hebben we gekozen voor de naam Marcel. Deze komt heel persoonlijk over en schept onmiddellijk een band met de gebruiker. Een naam is ook makkelijk te onthouden en een naam als Marcel past perfect bij een uit de kluiten gewassen, heel handige, hardwerkende klusjesman.

Deze lijn en denkwijze trokken we door in onze gehele vormgeving. Een geschreven font in het logo, een heel gebruiksvriendelijke to-the-point interface, twee heldere kleuren en een snelle en gemakkelijke flow. Ook de camionette in het logo maakt Marcel heel menselijk en schept vertrouwen. Gegroet Marcel!

Intensely focused, creative and collaborative.

Duo

Technische uitwerking

iOS & Android & Front end site

Het Marcel platform werd opgedeeld in twee applicaties. Een publieke app voor de reguliere gebruiker en een private app voor ons eigen personeel. Voor deze hackathon werd de gebruikers-app ontwikkeld op Android & Web en de personeels-app op iOS.

De gebruikers-app is opgedeeld in twee delen: "Ik zoek hulp!" en "Ik wil hulp bieden!".  De gebruiker die hulp zoekt kan dit doen via een formulier dat doorgestuurd wordt naar de back-office. Deze maakt dan op zijn beurt een taak aan die in een queue terechtkomt. De gebruiker die hulp biedt, kan taken uit die queue van een bepaald type (bijv. containerpark, glasbol …) opvragen aan de back-office om deze daarna uit te voeren.

Verder is er ook nog de personeels-app. Deze vraagt een hele reeks taken op aan de back-office. Van deze taken wordt de meest efficiënte route berekend en weergegeven op een kaart. Nu kan het personeel zijn bestelwagen starten en de aangegeven route volgen om zijn lijst van taken uit te voeren.

Back-office 

In een platform waar verschillende applicaties met elkaar communiceren, heb je een centraal systeem nodig die het geheel tot een mooie symfonie kan brengen. Ceremoniemeester van dienst was Drupal 8, het alom bekende open source CMS. Dankzij onze ervaring met Drupal hadden we al snel de open data rond glasbollen en containerparken geïmporteerd, het orchestreren van de verschillende applicaties door API endpoints beschikbaar te stellen was de volgende stap.

Als kers op de taart (én als extra’tje om de jury te overtuigen) hebben we bovendien een integratie met OneSignal voorzien. Dankzij deze gratis software-as-a-service konden we snel push notifications integreren en kwam ons platform nog dat stapje dichter tot een afgewerkt product!

Design - Duo

Businessplan

Deze editie van de Brugse Hackathon was er een extra twist: zo moest er naast het concept, design en technische uitwerking ook een businessplan uitgewerkt worden, dat de zakelijke haalbaarheid van ons concept moest aantonen. Zo konden ook andere teamleden - en niet-coders - hun spierbundels showen.

Voor de uitwerking van het businessplan baseerden we ons op het business model canvas van Osterwalder. Na uren intensief doorwerken was ons businessplan een feit. Van het beschrijven van onze kernactiviteit, resources, waardeproposities, doelgroepen, kostenstructuren … en rekening te houden met diverse inkomstenstromen, stond onze eenmanszaak klaar om van de grond te gaan.

Concept Marcel - Duo

Jury

De jury bestond uit verschillende profielen: van open data experts tot ondernemers met ervaring om ‘u’ tegen te zeggen! Sterk onder de indruk van de 16 pitches en wat er allemaal gerealiseerd werd binnen de 24u, trokken ze naar de demoruimte om al dat hackathongeweld in actie te zien. Door de strakke planning van het evenement kon niet elk project grondig onder de loep genomen worden, maar met enkele strenge en gerichte vragen had men toch genoeg informatie om tot een eindoordeel te komen.

Zéér goed, zéér goed, jeeeej! 

Door onze coach lachtherapie voor meer energie na 24 uren

Net zoals vorig jaar kijken we met een zoete glimlach terug op dit hackathon avontuur! Een hackathon is namelijk gewoon een uitstekende teambuilding-activiteit: even alle creativiteit en technische spitsvondigheid op een spreekwoordelijk leeg blad loslaten én het geheel in 24u zien te realiseren, dat doet wat met een team! Al is de glimlach dit jaar misschien nog wat zoeter, gezien we deze keer een hoofdprijs mee naar huis mochten nemen. Hopelijk tot volgend jaar!