8 digitale marketing trends van 2021

6 min.
digitale trends 2021

Het jaar 2020 zal alvast de geschiedenisboeken ingaan als een eigenaardig en moeilijk jaar. COVID-19, samen met de gevolgen hiervan, gooide voor velen het nodige roet in het eten. Bedrijven werden op hun kop gezet waardoor creatief en digitaal uit de hoek komen van noodzakelijk belang was.

Samen met online shopping, is thuiswerken het nieuwe normaal en dit brengt dan ook nieuwe trends met zich mee. Om je te wapenen voor het nieuwe jaar, hebben we de 8 belangrijkste digitale marketing trends van 2021 op een rijtje gezet.

1/ Sociale media

Met de smartphone als substituut van het sociaal contact, speelt social media meer dan ooit een belangrijke rol. Sinds de komst van COVID-19 is er een grote stijging van gebruik van social media.

Deze verschuiving in gebruik creëert nieuwe kansen om jouw publiek te bereiken, te vergroten en om een community te vormen. Neem de tijd om de social media kanalen onder de loep te nemen, waarbij je de keuze maakt welke kanalen voor jouw product of service werken. Kies één of meerdere kanalen waar je actief op kan inzetten. Vergeet daarbij zeker niet om rekening te houden met jouw doelgroep: is TikTok the place to be om jouw publiek te bereiken? Haal die stoere danspasjes dan maar vanonder het stof en verdiep je verder in dit kanaal: hoe werkt het en hoe kan ik op een creatieve manier mijn product of service in de kijker zetten?

Plan met behulp van een contentkalender in wanneer je een relevante post plaatst die jouw publiek aanspreekt.

2/ Google My Business wint aan belang

Shop lokaal is de leuze van dit jaar. Zorg er daarom voor dat jouw Google My Business up to date is en deze geclaimd is door jouw bedrijf. Via Google My Business kan je via een eenvoudige en transparante manier bedrijfsgegevens delen met jouw klanten en publiek.

Je hoeft je eenvoudigweg aan te melden op Google My Business en Google past deze automatisch toe bij zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan jouw bedrijf. Niet alleen voorzie je via Google My Business waardevolle informatie over je bedrijf, zoals (afwijkende) openingsuren of een webshop, je wordt zichtbaarder voor lokale zoekopdrachten. Wanneer gebruikers op zoek zijn naar een bedrijf of plaats in de buurt van hun eigen locatie, worden lokale resultaten weergegeven. Sinds kort kan je als horecazaak ook aangeven dat je take-away, delivery en/of order ahead voorziet.

Google gaf ook mee dat 18% (!) van dergelijke zoekresultaten resulteert in een aankoop.

3/ Voice search

We hebben het eerder aangehaald: voice search wint meer en meer aan belang. Think with Google geeft daarbovenop nog enkele interessante cijfers mee:

  • 27% van de globale bevolking maakt gebruik van voice search
  • 66% van de early adapters maakt wekelijks gebruik van voice search
  • 62% van de gebruikers die frequent voice search gebruiken, geven aan dat ze de komende maand waarschijnlijk iets zullen kopen via voice search.

Deze hoge cijfers zijn niet abnormaal: gebruik maken van voice search is makkelijk, het gaat snel, handsfree en het is trendy. Maar opgelet: voice search werkt niet zoals een getypte zoekopdracht in een zoekmachine. Hier zitten de grote verschillen:

  • De zoekopdrachten zijn specifieker en bestaan uit langere zinnen
  • De zoekopdrachten zijn lokaal getint (hence: zorg er daarom voor dat jouw Google My Business up to date is!)
  • De gebruiker krijgt geen lange lijst met mogelijke antwoorden. Ze krijgt welgeteld één antwoord: diegene de rank #0 in Google, of een andere zoekmachine, heeft kunnen veroveren.

Wil je dus goed inspelen op deze moderne trend? Dan is het belangrijk om stevig in te zetten op SEOLees er meer over in onze blog.

4/ Rank #0

Het ultieme doel van vele SEO’ers is om op nummer 1 in de zoekresultaten te scoren op relevante zoekwoorden. We zouden het haast durven vergelijken met de heilige graal (ja, echt waar).

De exacte ingrediënten om daar te scoren in de zoekresultaten, zoals in die van Google, worden nooit volledig prijsgegeven. Al investeren veel bedrijven in SEO om deze positie te bemachtigen.

Nu willen we zeker niet beweren dat al deze investeringen verloren moeite zijn maar er is een nieuwe positie waar je rekening mee kan houden, namelijk positie #0, of beter bekend als de featured snippet.

Featured snippets zijn geselecteerde zoekresultaten die in een vak worden weergegeven boven de organische zoekresultaten en onder de advertenties. Zij zijn bedoeld om de vraag van de gebruiker meteen te beantwoorden. Uitgelicht worden betekent extra merkbekendheid krijgen in de zoekresultaten.

what is a featured snippet? SERP results

Er zijn een aantal voorwaarden om als featured snippet gekozen te worden:

  • De pagina moet objectieve informatie bevatten.
  • De informatie moet verder uitgediept en toegelicht worden op de pagina. Een eenvoudige “ja” of “neen” als antwoord op een vraag is niet voldoende!
  • De pagina moet in de eerste tien resultaten te vinden zijn.

En verder dien je je natuurlijk aan de standaard SEO-regels te volgen: vermijd keyword stuffing, wees in het bezit van een SSL-certificaat, structureer de pagina met headers,... Deze featured snippets worden alsook gebruikt voor het beantwoorden van vragen gesteld via voice search.

Voice search én featured snippets? Zero clicks!

Deze twee trends gaan zowaar hand in hand door het digitale landschap. Een belangrijk gevolg van deze combinatie is zero clicks. Dit zijn zoekopdrachten waarbij er geen verdere klik plaatsvindt. De gebruiker stelt een vraag via voice search (of lekker old fashioned: de vraag in de zoekbalk typen) en krijgt een antwoord dankzij de featured snippet.

De vraag is beantwoord, de gebruiker is tevreden en gaat weer verder met de dag. Er wordt niet verder geklikt naar de website. Ondanks een zero click geen ‘fysiek’ bezoekje aan je website oplevert, krijgt je branding wel een gigantische boost.

5/ Investeer in klanten

De tijd van koudbloedig een product of service verkopen aan een klant en deze nadien nooit meer zien, is voorbij. Laat dat duidelijk zijn. Investeren in bestaande klanten wordt (en is) minstens even belangrijk als investeren in nieuwe klanten.

Waarom? Het online aanbod is overweldigend voor de hedendaagse gebruiker dus je dient al stevig uit te blinken in jouw product of service.

Neem bijvoorbeeld Coolblue: het is niet de enige webshop die levering binnen één dag belooft. Maar dit is niet de (enige) reden waarom klanten voor Coolblue kiezen en niet voor een andere verdeler. Doet Coolblue dan alles perfect? Natuurlijk niet. Coolblue gaat soms ook de mist in.

Het belangrijkste verschil is dat de klanten proactief op de hoogte worden gebracht en niet zelf achter de zaken moeten gaan.

Een klantervaring stopt niet op het moment dat een product is gekocht. Een zorgvuldige levering, de mogelijkheid tot gratis retourneren, producten snel kunnen laten repareren… Gek genoeg laten veel webshops het net op dat moment afweten en zullen de klanten alvast niet gemotiveerd zijn om een positieve review achter te laten.

Stap daarom over van de marketing funnel naar het marketing flywheel en neem jouw business met een kritische blik onder de loep. Waar verliezen klanten hun interesse in de customer journey, hoe kan je het proces optimaliseren (ook als het fout gaat) en hoe kan je ervoor zorgen dat ze blijven terugkeren?

Want onderschat de impact van een positieve review niet!

  • Het wekt het nodige vertrouwen voor de consument.
  • Wanneer klanten in dubio zijn tussen twee aanbieders, gaan ze reviews vergelijken. De positiefste reviews zorgen voor een duidelijke winnaar.
  • Google beschouwt reviews als een ranking factor. Met positieve reviews, neig je hoger te eindigen in de zoekresultaten.
reviews customer
6/ Interactieve content

De World Wide Web staat ondertussen vol met interessante content. Dit in combinatie met een kortere aandachtsspanne en weinig tijd, maakt het een uitdaging om de bezoeker van je website te bereiken en aan te spreken.

Interactieve content is een goede tool om een blijvende indruk te maken op jouw doelgroep en de betrokkenheid te stimuleren! Dankzij interactieve content wordt een tweerichtingsgesprek tussen jouw en je bezoeker gestimuleerd en geeft de bezoeker een kans om actief deel te nemen. Denk maar aan rekenmachines, peilingen, virtuals reality tours…

Hierdoor verwerft de bezoeker op maat gemaakte inzichten over een bepaald onderwerp of een uitdaging of probleem waar ze mee kampen. Daarbovenop beleven ze plezier aan het bekijken en gebruiken van deze inhoud!

project ooievaar zwin

Een leuk voorbeeld is de website van natuurpark het Zwin:

  • Operatie Ooievaar: je volgt de ooievaars die in het Zwin verblijven doorheen hun trektocht door Europa via Google Maps.
  • Je kan het natuurpark via live beelden online volgen.
  • Een slimme kalender geeft bij een geselecteerde dag de activiteiten die er op die dag te doen zijn.
7/ E-commerce

Het coronavirus en de maatregelen hebben ons rechtstreeks naar de toekomst gekatapulteerd. In 2020 groeide het e-commerce omzet ongezien hoog. Alleen al in de Verenigde Staten werd in april en mei meer geld online uitgegeven dan de laatste 12 Cyber Mondays gecombineerd.

Een webshop en inzetten op e-commerce is niet langer een nice to have. Het is een essentieel aspect van jouw online aanwezigheid geworden. Vooraleer je start met investeren, raden we aan om een eerlijke audit te voorzien van de mogelijkheden.

Beoordeel met een kritische, maar rechtvaardige blik de commerciële opportuniteiten, de organisatiestructuur en de activiteiten van jouw bedrijf. Zorg ervoor dat alle teams die verantwoordelijk zijn, betrokken worden bij deze evaluatie.

Op deze manier wordt geen enkele stap in de customer journey overgeslagen en krijg je inzichten op alle vlakken.

8/ Green consumer

Meer dan ooit zijn we bezig met het milieu: luchtvervuiling, plastic in de oceanen, voedselverspilling, de opwarming van de aarde… Al deze zaken behoren tot de grootste bedreigingen waardoor we ons, als consument, zorgen maken en milieuvriendelijker willen zijn.

Om deze bezorgdheid om te zetten in acties, is de green consumer op zoek naar maatschappelijk verantwoorde producten, ondanks dit een hogere kost kan betekenen.

Final thoughts

Digitaal aanwezig zijn is een vanzelfsprekendheid geworden. Tegenwoordig kan je zelfs online planten kopen! Maar wat voor het ene bedrijf werkt, betekent niet dat dit automatisch voor jouw bedrijf even goed zal aanslaan. De vraag is welke trends voor jou kunnen werken en hoe je ervoor kan zorgen dat je uitspringt in deze online oceaan van aanbieders en content.

Heb je hulp nodig om het kaf van het koren te scheiden? Stuur ons een berichtje. Wij zorgen voor de goede ideeën (en de koffie - zodra het weer allemaal mag natuurlijk ;-)).